NIEUWS

Werken met stagiaires: zo doen deze leden dat

Veel buurthuizen en speeltuinen werken met stagiaires. Zo kunnen de buurtwerkers en speeltuinmakers van de toekomst het werk in de praktijk leren. Veel besturen en beheerders voelen zich verantwoordelijk voor het opleiden van de jeugd en geven hen graag een mooie leerplek. Natuurlijk is een extra paar handen nooit weg. Er ligt werk genoeg. Toch is het goed om je te realiseren waar je aan begint als je gaat werken met stagiaires.  We vroegen vier leden naar hun redenen om met stagiaires te werken en hoe zij het werken met stagiaires ervaren.  Terry van Sportspeeltuin Abstede, Noortje van Oog voor Utrecht, Marga van De Schalm en Esther van SUB vertellen: 

 

Sportieve studenten bij Abstede

Terry, speeltuinmaker bij sportspeeltuin Abstede, werd een aantal jaren geleden gevraagd door een bevriende docent of hij niet een keer een stagiaire wilde begeleiden. “Dat wilde ik wel. Ik vind het belangrijk dat de jeugd de kans krijgt om te leren. En ja, die extra paar handen en ogen in de speeltuin zijn natuurlijk welkom. Eigenlijk ben ik best tevreden over de studenten die hier komen, maar het is echt per persoon verschillend. Sommigen laat je twee keer zien wat de bedoeling is en die voelen gewoon aan hoe ze met de kinderen een leuke middag kunnen organiseren. Anderen moet je er steeds weer bijhalen en motiveren ook zelf in actie te komen. Inmiddels heb ik geleerd dat het belangrijk is om goede afspraken te maken met de studenten. De jongens en meiden die hier komen zijn van het eerste en tweede jaar van het ROC. Ze zijn dus tussen de 16 en 18 jaar. Ze doen de sportopleiding of soms ook Sociaal en Welzijn. Ik zorg ervoor dat ze goed weten wat ik van ze verwacht. En ik maak ook duidelijk wat de gevolgen zijn als ze zich niet aan de afspraken houden. 

Als een student hier komt voor een gesprek, probeer ik in te schatten of ze een beetje zelfstandig zijn. Dat is in de speeltuin echt nodig. Je moet jezelf hier kunnen redden en gewoon lekker meedoen. Ook vind ik het belangrijk dat ze er een beetje zin in hebben. Als dat ook goed zit, kunnen ze hier een halfjaar komen stage lopen. Ze beginnen de dag altijd met een klusje in de speeltuin. Er is altijd wel iets om te doen. Van vegen en schoonmaken tot wat klein onderhoud aan de toestellen. Als de kinderen er zijn helpen ze mee in de speeltuin en ik geef ze vaak een opdracht om een activiteit te organiseren voor of samen met de kinderen. Komende week hebben we bijvoorbeeld een wedstrijd verspringen. Hartstikke leuk voor de kinderen. En ook de stagiaire leert zo verschillende vaardigheden zoals organiseren en begeleiden. Ja, het begeleiden van de jongens en meisjes van het ROC kost tijd, maar ik vind het belangrijk en het brengt ook gezelligheid. Als ik dan hoor dan een van de stagiaires zelf ook als speeltuinmaker aan het werk gaat na zijn opleiding, maakt dat de tijd en energie helemaal waard.”  

Gezellig samen bij De Nieuwe Jutter

Studenten gaan op onderzoek uit bij De Schalm.

Bij De Schalm in de Meern pakken ze het anders aan. Daar komen geen studenten een half jaar stage lopen, maar doen studenten van verschillende opleidingen een onderzoek of een opdracht. Marga, voorzitter van De Schalm begeleidt de studenten bij hun opdrachten. Ze was docent beeldende vormgeving op de middelbare school en daarna directeur van een welzijnsorganisatie in de Haagse Schilderswijk: “Ik vind dat wij als buurtcentrum een taak hebben in het helpen opleiden van de jeugd. Daarom bieden we studenten van verschillende opleidingen de mogelijkheid om bij ons praktijkervaring op te doen. Het is voor scholieren van de middelbare school mogelijk om bij ons hun maatschappelijke stage te doen. In de ongeveer 30 uren die ze daaraan moeten besteden, helpen ze vooral mee tijdens de activiteiten. Ze serveren de koffie, dekken de tafel, wassen af of maken gewoon een praatje met de mensen die hier binnenkomen. Het is hartstikke leuk om te zien hoe de scholieren in een paar uur toch al echt een ontwikkeling laten zien. Met de studenten van HBO, NIMETO of grafisch lyceum gaan we anders te werk. Voor deze groepen heb ik vaak een concrete vraag waar ze mee aan de slag kunnen. Zo doen studenten van de opleiding social studies nu een onderzoek naar hoe we de week van de eenzaamheid en de activiteiten die we dan organiseren echt bij de mensen onder de aandacht kunnen brengen die eenzaam zijn. Het blijkt namelijk heel lastig om deze doelgroep goed te bereiken. Ik kijk er echt naar uit wat de studenten hiervoor bedenken. We hebben al vaker goede adviezen gekregen. Zo heeft een onderzoek van het grafisch lyceum ervoor gezorgd dat we ons gebouw hebben geschilderd, zodat het er aantrekkelijker uitziet. Ook het grote bord bij de ingang met ons logo was een idee van studenten. Als meewerkend bestuurslid, maak ik echt tijd voor het begeleiden van studenten. Het kost best veel tijd en onze beheerder zou dat veel moeilijker naast zijn bestaande taken kunnen doen. Voordat je aan het begeleiden van studenten begint, is het goed om samen afspraken te maken wie dit gaat oppakken. Deze taak beleggen bij een bestuurslid werkt bij ons dus heel goed”.    

Oog voor Utrecht: denk goed na over het waarom

Bij Oog voor Utrecht werken ze aan het tegengaan van eenzaamheid bij ouderen. Dat doen ze vanuit drie verschillende locaties in Utrecht. Er is een wandelclub, een kookclub en ze werken met een maatjesproject. Noortje, coördinator van Oog voor Utrecht heeft wisselende ervaringen met stagiaires. “Als je erover nadenkt om stagiaires te gaan begeleiden is het belangrijk dat je jezelf goed afvraagt: waarom wil ik dit?” Is dat om een gat op te vullen of om de jongeren een plek te geven om zich te ontwikkelen. Bedenk van tevoren goed wie je gaat begeleiden en wat je aan expertise in huis moet hebben om te mogen begeleiden als erkende leerplek. Wij hebben de afgelopen 8 jaar de mooie kanten van het werken met stagiaires ervaren, maar ook zeker de lastige kanten. Het doet wat met je team als studenten afspraken niet nakomen bijvoorbeeld. Of als je te maken hebt met gebrek aan initiatief, betrokkenheid en inlevingsvermogen. Daar moet je in willen investeren en ook de ruimte voor hebben om dit goed aan te sturen”.

Gezellig samen bij De Nieuwe Jutter

Bij SUB speeltuinen lekker in de praktijk aan de slag

Esther, coördinator van de speeltuinen bij SUB werkt al enkele jaren met MBO-stagiaires: “Ik vind het belangrijk dat we vanuit de wijk jongeren de mogelijkheid geven om het vak in de praktijk te leren. Als ze bij ons komen, komen de stagiaires er vrij snel achter dat de praktijk toch echt anders is dan wat je uit de boeken leert. Werken met mensen vraagt om inlevingsvermogen en snel kunnen schakelen. Het is mooi om te zien dat ze zich dat in de periode dat ze bij ons zijn al best eigen maken. Onze stagiaires zijn volledig onderdeel van het team. Ze draaien gewoon mee als een collega. Ze horen er echt bij. Dat heeft voor- en nadelen. Als je ervoor kiest om als stagiaire in een klein team te komen werken, dan betekent dat veel verantwoordelijkheid. Daar kan niet iedereen altijd mee omgaan en dat maakt het werken met stagiaires soms ook lastig. Wij hebben inmiddels besloten om te werken met minder stagiaires. IN plaats van 8 begeleiden we nu vier studenten. Wat we de afgelopen jaren hebben geleerd is dat een stage voor beide partijen goed verloopt als je zorgt voor duidelijke en concrete activiteiten, dat je stagiaires laat meedenken met het maken van plannen en ze ook een rol geeft in de uitvoering ervan. Daarnaast blijft het belangrijk om de communicatie duidelijk en open te houden. Zet de gemaakte afspraken op papier. Benoem de dingen die goed gaan, maar maak het ook bespreekbaar als dingen een kant op dreigen te gaan die niet wenselijk zijn. Allemaal zaken die straks in het ‘echte werk’ ook belangrijk zijn.”     

 

Nieuwe generatie opleiden

Zoveel plekken, zoveel ervaringen. Het werken met stagiaires en studenten kan een mooie toevoeging zijn aan de bedrijfsvoering van je buurthuis of speeltuin. Uit alle gesprekken komt in elk geval naar voren dat het erg belangrijk is om goede afspraken te maken, dat je je goed moet realiseren dat het niet alleen maar een paar extra handen brengt, maar dat je het nodig is om tijd en energie te steken in de begeleiding. De ene keer haal je een topper in huis , maar soms valt het ook tegen. Het is mooi om te horen dat buurthuizen en speeltuinen het belangrijk vinden een rol te spelen in het opleiden van de nieuwe generatie onderzoekers, buurtwerkers en speeltuinmakers. Studenten zijn met de juiste voorwaarden ook echt van meerwaarde voor deze locaties.