KENNISBANK
Kennisbankmenu
Verspreiden van promotiemateriaal
Wie is je doelgroep en welke kanalen kun je gebruiken om je doelgroep te bereiken? In andere woorden, waar kun je het promotiemateriaal verspreiden? Begin met een onderzoek naar de buurt om te kijken wat het best bij jouw locatie past. Gebruik vervolgens een mix van communicatie uitingen: website, flyers, sociale media, huis-aan-huis. In dit artikel bespreken we de verschillende manieren waarop je de promotie kunt verspreiden.
Voor je begint, lees ook dit artikel van PR-middelen van LSA bewoners en dit artikel over publiciteitsbeleid ook van LSA bewoners. Ook dit artikel van het Oranjefonds over zichtbaarheid biedt inspiratie.
Ga direct naar:
(Buurt)onderzoek
Wie wonen er in de wijk? Wonen en voornamelijk gezinnen, of wonen er jongeren of juist ouderen? Hoe zorg je ervoor dat ze jou kennen en binnen komen? Onderzoek naar de buurtbewoners is de sleutel tot doeltreffende promotie. Zo leer je wat jouw doelgroep leuk vindt en waar ze zich door aangesproken voelen.
Je kunt een onderzoek al simpel beginnen door vragen te stellen. Bijvoorbeeld via een enquête die je verspreidt in de wijk of onder je vrijwilligers. Hiermee kun je informatie verkrijgen over welke communicatiemiddelen de buurtbewoners gebruiken, of ze jouw locatie al eens bezocht hebben. En tegelijk vergroot de naamsbekendheid van jouw locatie.
Bovendien leg je contact met een aantal sleutelfiguren uit de wijk, die jouw boodschap en promotiematerialen ook verder kunnen brengen.
Je kan hier alles over lezen in onze kennisbank in het artikel Betrekken van de Buurt.
Website
Het is belangrijk dat mensen je website weten te vinden. Maak van je website het centrale punt van communicatie door in alle promotie naar de website te verwijzen.
Zorg dat je website vernoemd wordt op:
- sociale media kanalen;
- Google bedrijfspagina;
- in de nieuwsbrief. Door middel van een ‘lees meer’ link kun je naar het artikel op je website verwijzen;
- flyers en posters.
Hoe je de website inricht bepaalt ook hoe goed je gevonden kan worden door Google. Wil je daar hulp bij? Neem contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden.
Kijk ook eens naar Google Grants, een budget voor googleadvertenties voor non-profit organisaties.
Social media
Ook voor de vindbaarheid van je sociale media kanalen geldt dat het belangrijk is om ze zichtbaar te maken in je communicatie uitingen. Bijvoorbeeld middels een icoontje van Facebook en Instagram op de posters en flyers. Hieronder vind je tips voor het posten op Facebook.
Facebook
Tips voor het maken van een Facebookpost:
- schrijf over iets wat relevant is voor je doelgroep;
- gebruik een @tag. Zo haak je een partner aan en wordt je bericht door meer mensen gelezen;
- maak gebruik van een # bij een thema. Zo kan in de zoekopties op dat woord ook jouw locatie worden gevonden;
- een korte tekst, het liefst maar vier regels waarin je je boodschap kort en krachtig overbrengt;
- altijd een foto of video;
- een vraag of aanzet tot actie;
- en tot slot, als je een link gebruikt naar bijvoorbeeld je website zorg dan dat dit een verkorte link is.
Tip: via het programma Bitly.com kan je gratis je link inkorten zodat je er makkelijker naar kunt verwijzen.
In dit artikel van Dorpshuizen.nl over sociale media kan je meer informatie vinden.
Nieuwsbrief
Je kan je nieuwsbrief versturen via de mail maar efficiënter en professioneler is het vaak om hier een apart programma voor te gebruiken. Voorbeelden zijn Mailchimp of Mailpoet.
In zo’n programma maak je een eigen verzendlijst aan, waarvoor mensen zich ook zelf kunnen inschrijven of afmelden (passend binnen de AVG privacy richtlijnen). Je nieuwsbrief verzenden gaat zo veel sneller. Bovendien kan je werken met een vast template, opgemaakt in je eigen huisstijl.
Ook als je geen gebruik maakt van een nieuwsbrief, is het aan te raden om een eigen verzendlijst te maken met (e-mail)adressen van gebruikers, bezoeker, vrijwilligers, bewoners, ondernemers en organisaties in de buurt. Zo kan je op regelmatige basis iedereen uit de buurt op de hoogte houden, bijvoorbeeld over jullie activiteiten.
Let op: mensen moeten eerst toestemming geven om op je verzendlijst te komen, je mag ze niet zomaar een mailing doorsturen, zie AVG privacy wetgeving in het artikel Vergunningen en Regelgeving).
Flyers en/of papieren krantje
Afhankelijk van je doelgroep kan een flyer of krantje door de brievenbus van de bewoners uit de buurt ook goed werken. Je vergroot je naamsbekendheid, maakt je aanbod kenbaar en kan bijvoorbeeld ook een oproep doen voor nieuwe vrijwilligers en/of activiteiten.
Wijkkrant
Is er een wijkkrant? Vraag eens of je kan samenwerken en bijvoorbeeld een vaste rubriek krijgt voor je activiteiten.
Podium Oost werkt bijvoorbeeld samen met de Oostkrant en verspreid zo hun aanbod door de hele wijk.
Bekijk hier een voorbeeld:
Wijkbureau
In elke wijk zit een wijkbureau. Het is slim om ook de communicatiemedewerkers bij het wijkbureau op de hoogte van je activiteiten te houden. Het wijkbureau kan de activiteiten weer verder onder de aandacht brengen in de wijk.
Zorg dus dat je maandelijkse overzicht van activiteiten, nieuwsbrief, flyer, aankondiging van een evenement of welke andere vorm van communicatie dan ook zeker ook naar het wijkbureau wordt gestuurd.
Buurt- en stadplatforms
Buurtplatforms
Heb je weleens gehoord van Nextdoor? Of van Wijkconnect en Mijnbuurtje? Dit zijn wijkplatforms waar vraag en aanbod in een buurt samenkomen. Je kan hier bijvoorbeeld je activiteiten promoten of een oproepje plaatsen voor nieuwe vrijwilligers. Kies hierin vooral een platform dat past bij wat je wil bereiken. In dit artikel worden 9 verschillende buurtplatforms vergeleken, wellicht helpt dat een handje om een keus te maken. En kijk eens naar DoeMeeUtrecht: echt een platform van Utregse bodem met veel succes in ons stadsie!
Soms zijn er ook actieve Facebookgroepen specifiek voor jouw wijk waar je je aanbod op kunt zetten, of whatsapp groepen. Ga na wat in jouw wijk de beste manier van communiceren is en spring daar op in.
Stadplatforms
Er zijn ook platforms die het aanbod stadsbreed promoten.
Bijvoorbeeld:
- de website maex.nl/utrecht, waar je gelijk een impactmeting kunt doen.
- de website utrecht.jekuntmeer.nl kun je je (sociale) activiteitenaanbod plaatsen.
Perslijst
Maak een lijst van organisaties, krantjes en online platforms waar je (pers)berichten naar toe kan sturen. Denk ook aan sleutelfguren in de wijk die jouw boodschap verder kunnen verspreiden.
Zo gaat een persbericht versturen een volgende keer een stuk sneller en vergeet je niemand.
Bekijk een voorbeeld: