KENNISBANK

Verspreiden van promotiemateriaal

Wie is je doelgroep en welke kanalen kun je gebruiken om je doelgroep te bereiken? Begin met een onderzoek naar de buurt. Gebruik vervolgens een mix van communicatie uitingen: website, flyers, social media, huis-aan-huis. Kijk wat het beste bij jouw initiatief past. In dit artikel bespreken we de verschillende manieren waarop je die communicatie uitingen kan inzetten.

Voor je begint, lees eerst dit artikel van PR-middelen van LSA bewoners en dit artikel over publiciteitsbeleid ook van LSA bewoners. Hier staat de belangrijkste informatie in.

Ga direct naar:

(Buurt)onderzoek

Wie is precies je doelgroep? Waar kan je die vinden en hoe zorg je dat ze jou kennen en binnen komen? Doe onderzoek naar je doelgroep, de mensen die binnen komen of je juist meer binnen wil krijgen.

Stel vragen, bijvoorbeeld via een enquête die je verspreid in de wijk of onder je vrijwilligers. Hiermee krijg je informatie over waar je je op moet richten én vergroot je gelijk je naamsbekendheid.

Bovendien leg je contact met een aantal sleutelfiguren uit de wijk, die jouw boodschap en promotiematerialen ook verder kunnen brengen.

Je kan hier alles over lezen in onze kennisbank in het artikel Betrekken van de Buurt.

Website

Mensen moeten je website weten te vinden. Daar zorg je voor door in al je communicatie uitingen naar je website te verwijzen.

Zorg dat je website te vinden is:

• op je social media kanalen;
  • op je Google bedrijfspagina;
  • in je nieuwsbrief. Maak altijd een ‘lees meer’ link en link zo door naar het artikel op je website;
  • op alle websites en flyers waar je locatie wordt vermeld.

Hoe je je website inricht, bepaalt ook hoe goed je gevonden kan worden door Google. Wil je daar hulp bij? Neem contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden.

Social media

Lees eerst dit artikel over sociale media van LSA bewoners. De belangrijkste informatie staat hierin.

Ook hierbij geldt, noem in àl je communicatie uitingen je social media kanalen, bijvoorbeeld via een icoontje van Facebook en Instagram. Post regelmatig iets en zorg dat het relevant is, zo blijven mensen je volgen.

Tips voor het maken van een Facebookpost:

• schrijf over iets wat relevant is voor je doelgroep;
  • gebruik een @tag. Zo haak je een partner aan. het liefst ook iemand met Facebook, en wordt je bericht door meer mensen gelezen;
  • maak gebruik van een # bij een thema. Zo kan in de zoekopties op dat woord ook jouw locatie worden gevonden
  • een korte tekst, het liefst maar 4 regels waarin je je boodschap kort en krachtig overbrengt;
  • altijd een foto of video;
  • een vraag of aanzet tot actie;
  • en tot slot, als je een link gebruikt naar bijvoorbeeld je website zorg dan dat dit een verkorte link is.

Tip: via het programma Bitly.com kan je gratis je link inkorten zodat je er makkelijker naar kunt verwijzen.

Deze informatie volgt nog.

Nieuwsbrief

Je kan je nieuwsbrief versturen via de mail maar efficiënter en professioneler is het vaak om hier een apart programma voor te gebruiken. Voorbeelden zijn Mailchimp of Mailpoet.

In zo’n programma maak je een eigen verzendlijst aan, waarvoor mensen zich ook zelf kunnen inschrijven of afmelden (passend binnen de AVG privacy richtlijnen). Je nieuwsbrief verzenden gaat zo veel sneller. Bovendien kan je werken met een vast template, opgemaakt in je eigen huisstijl.

Flyers en/of papieren krantje

Afhankelijk van je doelgroep kan een flyer of krantje door de brievenbus van de bewoners uit de buurt ook goed werken. Je vergroot je naamsbekendheid, maakt je aanbod kenbaar en kan bijvoorbeeld ook een oproep doen voor nieuwe vrijwilligers en/of activiteiten.

Wijkkrant
Is er een wijkkrant? Vraag eens of je kan samenwerken en bijvoorbeeld een vaste rubriek krijgt voor je activiteiten.
Podium Oost werkt bijvoorbeeld samen met de Oostkrant en verspreid zo hun aanbod door de hele wijk.

Bekijk hier een voorbeeld:

Podium Oost in de Oostkrant

Buurt- en stadplatforms

Buurtplatforms
Heb je weleens gehoord van Nextdoor? Of van Wijkconnect? Dit zijn beide wijkplatforms waar vraag en aanbod in een buurt samenkomen. Je kan hier bijvoorbeeld je activiteiten promoten of een oproepje plaatsen voor nieuwe vrijwilligers.

Soms zijn er ook actieve Facebookgroepen specifiek voor jouw wijk waar je je aanbod op kunt zetten, of whatsapp groepen. Ga na wat in jouw wijk de beste manier van communiceren is en spring daar op in.

Stadplatforms
Er zijn ook platforms die het aanbod stadsbreed promoten.

Bijvoorbeeld:

Perslijst

Maak een lijst van organisaties, krantjes en online platforms waar je (pers)berichten naar toe kan sturen. Denk ook aan sleutelfguren in de wijk die jouw boodschap verder kunnen verspreiden.

Zo gaat een persbericht versturen een volgende keer een stuk sneller en vergeet je niemand.

Bekijk een voorbeeld:

perslijst van Podium Oost