KENNISBANK
Kennisbankmenu
Vergunningen en regelgeving
Welke vergunningen ben je verplicht te hebben en aan welke regelgeving behoort je locatie zich te houden? In dit artikel vind je een overzicht van de belangrijkste vergunningen en regelgevingen. Regelgeving kan tussentijd veranderen. Wij helpen je graag op weg maar zijn niet verantwoordelijk voor keuzes die op basis van deze informatie gemaakt worden.
Ga direct naar:
- Horeca (horecavergunning, Sociale Hygiëne, IVA en HACCP)
- Veiligheid: BHV, brandveiligheid en EHBO
- Mediarechten (Buma/Stemra, SENA, Videma, Filmservice)
- Gegevensbescherming (AVG Privacywetgeving)
- Beleidskader beheerde speeltuinen
Horeca
Verkoop je eten en drinken? Dan heb je een vergunning nodig. Welke je precies nodig hebt kan verschillen. Dit wordt beoordeeld bij het aanvragen of vernieuwen van je vergunning.
Bij buurtlocaties is de verkoop van eten en drinken meestal niet het hoofddoel, zoals bij een café of restaurant wel het geval is. Ook heb je waarschijnlijk geen winstoogmerk, hiervoor wordt ook gekeken naar wat voor rechtspersoon je bent. In de meeste gevallen komen buurtlocaties daarom in aanmerking voor een paracommerciële (additionele) horecavergunning.
Ik wil alleen non-alcoholische consumties verkopen, welke vergunning moet ik dan aanvragen? Dan vraag je een vergunning aan op basis van de exploitatiewet.
Voedselveiligheid: HACCP
De HACCP zijn de wettelijke voorschriften op het gebied van voedselveiligheid. Het is een systeem om bereiding, verpakking en het bewaren van voeding zo veilig mogelijk te laten verlopen. De wet is van toepassing op elke organisatie die met levensmiddelen te maken heeft. Voor buurthuizen geldt doorgaans de Hygiënecode Horeca, die is gebaseerd op HACCP. Als buurthuis ben je verplicht om je aan deze voorschriften te houden en er wordt op gecontroleerd. Alleen als je op incidentele basis met voedselwaren werkt en maaltijden aanbiedt aan kleine groepen, volstaat de Checklist Voedselveiligheid voor Vrijwilligersorganisaties.
Alcohol schenken
Als je alcohol wilt schenken vraag je een vergunning aan op basis van de alcoholwet. Enkele uitzonderingen daargelaten mag je naast bier en wijn ook sterke drank schenken. In de alcoholwet staat onder andere dat je met een paracommerciële horecavergunning geen feesten of partijen van persoonlijke aard mag geven om oneigenlijke concurrentie tegen te gaan.
Sociale Hygiëne
Wanneer je alcohol schenkt is het verplicht dat er minimaal twee mensen (vrijwilligers en/of betaalde krachten) een diploma Sociale Hygiëne op zak hebben. Zij worden op de horecavergunning vermeld als ‘leidinggevenden’. Sociale Hygiëne heeft met hygiëne niet veel te maken, het gaat erom dat je weet om te gaan met mensen die alcohol drinken en hoe je kunt ingrijpen.
IVA (Instructie Verantwoord Alcoholschenken)
Elke vrijwilliger die achter de bar staat en alcohol schenkt is verplicht een (gratis) cursus Instructie Verantwoord Alcoholschenken te hebben gevolgd. Bij succesvolle afronding van de cursus (24 van de 30 vragen goed), ontvangt de vrijwilliger een certificaat.
Zelf aan de slag: horecaverginning aanvragen of wijzigen
Wil je een vergunning aanvragen, of een wijziging doorgeven? Hieronder zie je de stappen. Je vergunning loopt in principe door als je eenmaal een vergunning hebt, behalve als er op de vergunning anders vermeld staat. Het is belangrijk dat de vergunning kloppend is. Bijvoorbeeld, dat de benoemde leidinggevenden daadwerkelijk op locatie werkzaam zijn. De leidinggevenden mogen ook vrijwilligers zijn. Houd er rekening mee dat de voorwaarden van de vergunning leidend zijn. Geef wijzigingen tijdig door zodat de namen op de vergunning kloppen. Wanneer je wijzigingen meldt, kunnen de overige zaken van de vergunning ook opnieuw bekeken worden.
-
- Ga naar het Horecaloket van de gemeente Utrecht en check welke documenten je allemaal nodig hebt.
- Als je alle documenten hebt verzameld druk je bij het Horecaloket op de paarse balk ‘een horecavergunning aanvragen of wijzigingen (voor bedrijven)’. Er staat ‘voor bedrijven’, maar het is ook voor buurthuizen. Je komt dan op de pagina een horecavergunning aanpassen of wijzigen.
Documenten
Er komt behoorlijk wat papierwer bij kijken. Voor het aanpassen of wijzigen van een vergunning moet je de volgende documenten opsturen:
-
- statuten van de locatie;
- huurovereenkomst van de locatie;
- de gegevens van de luchtverversingscapaciteit van de mechanische installatie;
- een intentieverklaringen van de leidinggevenden die een diploma Sociale Hygiëne hebben. Hierin geef je aan vrijwillig te werken voor de stichting. Dit wordt ook wel een vrijwilligersovereenkomst genoemd en moet door het bestuur ondertekend worden. Zie het voorbeeld van onze leden onder ‘uit het Dwarsverband’;
- een lijst met barvrijwilligers, deze lijst kan in een excel gemaakt worden met een kolom met de namen en een kolom met IVA certificaat behaald. Daarbij verstuur je een kopie van de behaalde certificaten.
- een alcoholbestuursreglement, zie voorbeeld van één van onze leden onder ‘uit het Dwarsverband’;
Bij toekenning van de vergunning ben je verplicht om drie zaken op te hangen in de ruimte waar je de vergunning voor hebt aangevraagd:
-
- de vergunning zelf;
- een uitdraai van “artikel 5” van het alcoholbestuursreglement
- een weekrooster met daarop de barvrijwilligers, de leidinggevende, iedereen met een IVA certificaat, en minstens twee die Sociale Hygiëne hebben behaald, zie voorbeeld van één van de leden onedr ‘uit het Dwarsverband’. Bekijk een voorbeeld van een weekrooster van één van de leden hieronder;
Tip: leg zo mogelijk (een kopie van) de IVA-certificaten van je barvrijwilligers achter de bar, hier kan bij een controle om gevraagd worden.
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over dit onderwerp gepland staat op onze agenda, schuif eens aan bij een beheerdersontbijt of doe navraag bij ons.
Deze materialen uit de vereniging zijn wellicht interessant:
Voorbeeld intentieverklaring leidinggevende
Voorbeeld alcoholbestuursreglement
Voorbeeld weekrooster bar Let op: het is belangrijk dat zowel de voor- als achternamen vermeld worden, in dit voorbeeld staan alleen voornamen.
Externe ondersteuning & verdieping
Lees meer en laat je helpen door een van de volgende hulpbronnen.
Voor het aanvragen of wijzigen van een vergunning:
Gemeente Utrecht – Horecaloket
LSA Bewoners – Horeca en Bar Exploitatie
Dorpshuizen.nl – Kennisbank Barexploitatie
Movisie – Checklist voedselveiligheid voor vrijwilligersorganisaties
NOV/Vrijwilligerswerkacademie.nl – E-learnings Waaronder de cursus Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA) in het nederlands en in het engels
Meer informatie over de wetgeving:
Iplo.nl – horeca en exploitatievergunning
Veiligheid: BHV, Brandveiligheid en EHBO
Om te zorgen dat jouw buurtlocatie een veilige plek is, moet je voldoen aan regels en heb je wellicht een vergunning nodig.
Brandveiligheid
Op het gebied van brandveiligheid moet je voldoen aan de regels en eisen in de omgevingsvergunning. Je één van de volgende twee zaken nodig:
-
- omgevingssvergunning voor brandveilig gebruik
- of een gebruiksmelding.
Welke van de twee je nodig hebt hangt af van waar je het gebouw voor gebruikt en wat voor activiteiten je onderneemt. Doe een vergunningscheck op het omgevingsloket om te zien of je een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik nodig hebt, of alleen gebruiksmelding. Val je in beide categorieën, dan volstaat een omgevingsvergunning. Bij het omgevingsloket kan je je vergunning of gebruiksmelding ook aanvragen.
Bedrijfshulpverlening (BHV)
Op locaties met betaald personeel is de arbowet van toepassing. Daarin staat dat er minimaal één persoon op de locatie moet zijn die weet wat er moet gebeuren als er iets gebeurt op jullie locatie. Bijvoorbeeld als er brand ontstaat of als iemand onwel wordt.
Eerste hulp (EHBO)
Een belangrijke taak van de BHV’er is om eerste hulp te kunnen verlenen. Daarvoor is het ook belangrijk dat er een verbandkoffer is. Ook is het advies om een AED op te hangen, om bij hartfalen snel in te kunnen grijpen.
Uit het Dwarsverband
In samenwerking met DOCK kunnen onze leden hun vrijwilligers en personeel mee laten doen met cursussen van de veiligheidspyramide.
Voor speeltuinen is het raadzaam om ook kinder-EHBO te volgen. Hiervoor zijn in samenwerking met DOCK mogelijkheden voor.
Neem contact op voor meer informatie.
Externe ondersteuning & verdieping
Lees meer en laat je helpen door een van de volgende hulpbronnen.
Uitleg bij bepaalde bronnen.
Dorpshuizen.nl – Veilig en Toegankelijk
Mediarechten
Alle media die je gebruikt brengen regels met zich mee om mee rekening te houden. Als je de radio aanzet of een film vertoont, maak je gebruik van creatieve producten, en moet je rechten betalen aan de makers.
Auteursrechten
Het betalen van artiesten en kunstenaars voor hun werk gaat via verschillende organisaties.
- Via Buma/Stemra betaal je de mensen met auteursrecht op de muziek: de componisten en bedenkers van de muziek.
- Via SENA betaal je alle muzikanten en producers die eraan te pas zijn gekomen om de muziek op te nemen.
- Via Stichting Videma (televisie) en Filmservice (films) kan je toestemming krijgen om beelden te vertonen en de makers betalen.
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over dit onderwerp gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Externe ondersteuning & verdieping
Wist je dat speeltuinen die lid zijn van branchevereinging LOS gebruik kunnen maken van collectiviteitskortingen bij Buma/Stemra, SENA en FilmService? Lees hier meer:
Lees meer en laat je helpen door een van de volgende hulpbronnen.
Gegevensbescherming (AVG)
Alle informatie en media die je zelf vastlegt, moet aan regels voldoen. Denk daarbij aan contactgegevens van nieuwsbrief-volgers, maar ook of je mensen op de foto mag zetten.
Hoe doe je dat op een druk evenement, moet je iedereen die op een foto terecht komt om toestemming vragen? Ja, maar dat kan je handig aanpakken. Wijs iemand aan die verantwoordelijk is voor het maken van foto’s, en vertel bij de plenaire start van je evenement dat diegene foto’s maakt. Vraag mensen die niet op de foto willen, dat zelf even aan die persoon aan te geven.
Wat zijn de regels bij kinderen? Wil je kinderen herkenbaar op de foto te zetten dan moet je toestemming van de ouders hebben.
Tip: Soms kan je mooi op de foto zetten wat mensen of kinderen aan het doen zijn door op de rug te fotograferen. Zorg dan wel voor genoeg zicht op hetgeen waar ze mee bezig zijn, zodat je niet alléén ruggen ziet. Wanneer de kinderen of mensen die je fotografeerd iets aan het maken zijn kan je ook hun handen fotograferen. Zo heb je mooie foto’s van de activiteit zonder dat er iemand herkenbaar op staat.
AVG privacywetgeving
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is wetgeving die gaat over het bewaren van persoonsgegevens. Sinds 2018 geldt deze wetgeving ook voor stichtingen en verenigingen, dus ook voor jouw locatie.
Dit betekent dat je alleen persoonsgegevens mag opslaan en gebruiken als je van te voren toestemming hebt gevraagd aan de desbetreffende persoon. En dan alleen voor het doel waar je toestemming voor hebt gevraagd.
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over dit onderwerp gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons. Bekijk ook eens deze kennisbankartikelen:
Externe ondersteuning & verdieping
Lees meer en laat je helpen door een van de volgende hulpbronnen.
Uitleg bij bepaalde bronnen.
Beleidskader beheerde speeltuinen
Met het beleidskader ‘Speelruimte maken we samen’ wilde de gemeente Utrecht het beheer van de Utrechtse speeltuinen een impuls geven. Dit was nodig, omdat gebruikers, bewoners en professionals een gebrek aan duidelijke sturing ervaren. Het beheer van de speeltuinen is op dit moment namelijk verspreid over meerdere organisaties en gemeentelijke afdelingen. Hierdoor verliezen de speeltuinen aan betekenis als plekken die bijdragen aan een sterke sociale basis in de stad. Daar wil de gemeente samen met haar partners iets aan doen.
Dit beleidskader stelt voor het beheer sterk te vereenvoudigen en per speeltuin in één hand terug te brengen. Hiernaast geeft het beleidskader voor de toekomst duidelijkheid over de gewenste kwaliteitscriteria én de juridische en financiële voorwaarden die nodig zijn voor het beheer.
Externe ondersteuning & verdieping
Lees meer en laat je helpen door een van de volgende hulpbronnen.