Het blijft een voortdurende zoektocht. Hoe zorg je dat je genoeg vrijwilligers hebt om de je initiatief goed draaiende te houden? Het is een vraag waar we allemaal mee worstelen. En als je eenmaal vrijwilligers hebt gevonden, dan wil je natuurlijk dat ze ook een tijdje blijven. Dit thema gaat over vrijwilligers vinden en behouden. Er staan invulbestanden die je als basis voor jouw eigen initiatief kan gebruiken. Daarnaast vind je hier tips die we in de loop van de tijd met elkaar hebben uitgewisseld of tips van experts op dit gebied.

Invulbestanden

Hoe gebruik je de invulbestanden?

• Download het bestand via de link hieronder en sla het op op je eigen computer of laptop.
  • In de documenten worden voorbeelden en tips gegeven door middel van ‘pop-ups’. Als je met je muiscursor op het blauw of paars onderstreepte ‘Voorbeeld’ of ‘Tips’ gaat staan, dan komt er automatisch tekst omhoog. Je hoeft er niet op te klikken. Als je document af is, dan kan je ervoor kiezen dit weg te halen.
  • Daar waar … staan, kan je je eigen tekst plaatsen. Alles wat je niet gebruikt kan je natuurlijk uit het bestand verwijderen.
  • De invuldocumenten zijn bedoeld als hulp om zelf goed na te denken over het vinden en behouden van vrijwilligers. Bij voorbeelden en tips worden slechts suggesties gegeven, zonder daarmee volledig te kunnen zijn. Kijk wat voor jou werkt en haal de rest gerust weer weg.

Tips leden en experts

Extra tip

De Vrijwilligerscentrale Utrecht organiseert ook regelmatig workshops met betrekking tot het vinden en binden van vrijwilligers. Kijk op de website van de Vrijwilligerscentrale voor het actuele aanbod: https://www.vcutrecht.nl