Maatschappelijk vastgoed

Met welke verhuurder of pandeigenaar heb jij te maken? Huur je het buurthuis van de gemeente (Utrechtse Vastgoed Organisatie- UVO), van een woningbouwcorporatie of een particuliere verhuurder? Of is het pand in eigendom?

De huur van de locatie is een grote kostenpost voor initiatieven in zelfbeheer. Vaak wordt een marktconforme huur gehanteerd door de afdeling Vastgoed van de gemeente. De hoge lasten worden vervolgens ten dele gecompenseerd door subsidie van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. LSA bewoners lanceerde een mooie campagne om dit ‘broekzak-vestzak’ dilemma landelijk aan de kaak te stellen: ‘Buurthuis te koop – geen marktwaarde maar meerwaarde’. Het is een mooi pleidooi voor het behoud van ontmoetingsplekken en de marktconforme huur los te laten.

Accommodatiebeleid gemeente
Volgend op de nota Vernieuwend Welzijn staat in de uitvooeringsnotitie Maatschappelijk initiatief onder dak beschreven hoe de gemeente in buurten ruimte, ontmoeting en samenwerking wil faciliteren in buurtcentra.

Huurcontract met verhuurder
Wat doe je als je een nieuw huurcontract met je verhuurder moet afsluiten? De eigenaar heeft een stapje voor en meer kennis van zaken. Laat je goed informeren en benader Dwarsverband om in contact gebracht te worden met andere leden die iets soortgelijks hebben gedaan. Vergelijk bijvoorbeeld de demarcatielijst, dit is een lijst met afspraken waarin staat wie voor voor welke onderhoudszaken verantwoordelijk is – de huurder of verhuurder.

Heb je een (concept) huurcontract en wil je dat iemand met kennis van zaken met je meekijkt? Vanuit de KNHM (Koninklijke Nederlandse Heidemaatschappij – een netwerk van vrijwillige adviseurs) ligt er het aanbod dat een jurist kosteloos meekijkt en advies geeft. Benader ons, dan maken wij de koppeling.

Meer informatie, uitleg en tips over maatschappelijk vastgoed lees je op de pagina van LSA bewoners over eigen gebouw.