NIEUWS

Samenspeelkaravaan: evaluatie en vooruitblik

De samenspeelkaravaan in juni was een feest! Met een inclusief programma zodat kinderen met en zonder beperking samen konden spelen. Van wheelchair skills tot circus, samen muziek maken en een workshop graffiti tekenen. Door de inbreng van de ervaringskennis van InContact Bijzonder maakten we met elkaar een volgende stap om het Samen Spelen in netwerkverband op te pakken. 

We hebben een mooie evaluatie kunnen doen met input waar we het komende jaar op voort kunnen bouwen. We gaan kijken hoe we Samen Spelen in 2025 zo goed mogelijk kunnen faciliteren. 

De belangrijkste punten uit de evaluatie van 2024

  • Van de 4 speeltuinen heeft de grootste impact plaatsgevonden bij speeltuin Noordse Park, waar een kleine toename in ouders en kinderen met een beperking is geconstateerd:
    “Het was een dag voor bewustwording en samen zijn, om te spelen, te verbinden en dat iedereen bij elkaar en met elkaar mocht en kon zijn. De activiteiten hielpen bij het community gevoel. De karavaan in z’n geheel zorgde ervoor dat we laten zien als speeltuinen samen dat we inclusiever willen zijn en ons openstellen voor alle kinderen uit en rondom utrecht.”
  • Over het algemeen waren het vooral leuke activiteiten, die zorgden voor bewustwording met kleine succeservaringen voor kinderen met een beperking, bijvoorbeeld bij Sportspeeltuin Abstede:
    Maar ook toch twee kinderen met een beperking of ervaring als rolstoelgebruiker die heel blij waren om gezien te worden.”
  • De workshop van InContact Bijzonder was van cruciaal belang. Deze werd als goed beoordeeld:
    “Ik vond het fijn om te horen hoe het is vanaf de andere kant wat belangrijk is voor ouders en kinderen om naar een speeltuin te komen. Te horen dat het niet alleen gaat om wat je allemaal in de speeltuin hebt, maar hoe je ook op andere manieren in contact komt en hoe je mensen zich welkom en veilig kan laten voelen.”
  • Drie van de vier speeltuinen zouden dan ook door de geleerde lessen vaker Samen Speel activiteiten willen aanbieden op hun speeltuin. Wat eigenlijk alle speeltuinen hierbij aangeven, is dat ze hier financiën en extra uren voor nodig hebben. Ook de lijst met aanbieders wordt op prijs gesteld, deze is terug te vinden op de kennisbank. Heb je goede ervaringen (of juist niet) met een aanbieder, laat het ons weten! Dan breiden we samen de lijst uit. 
  • De vraag of je het samen spelen vooral als iets wat elke speeltuin afzonderlijk vorm geeft of juist als collectief invulling wil geven verschilt per speeltuin. Twee speeltuinen zien een duidelijke collectieve rol weggelegd:
    “ik denk dat we samen als collectief meer kunnen bereiken dan alle speeltuinen alleen:
    – Door dezelfde termen te gebruiken (samenspeelactiviteit/ samenspeelkaravaan/ etc.) zal er meer herkenning en zichtbaarheid zijn voor bezoekers.
    – Daarnaast kunnen we een netwerk creëren van aanbieders die ook voor alle doelgroepen (en dan met name voor kinderen met een beperking) activiteiten hebben.
    – Idealiter (en groter out of the box gedacht) wordt er ook samengewerkt met basisscholen in een themaweek en daarbij aansluitend samenspeelkaravaan activiteiten in speeltuinen. Ik denk en hoop dat we als speeltuinen een eerste stap kunnen maken en langzaam de bewustwording vergroten en de samenleving inclusiever maken.”

  • De speeltuinen die niet een collectieve rol zien weggelegd, denken juist efficiënter zelf het samenspelen een invulling te kunnen geven:
    “Wij hebben een eigen manier gevonden om een samenspeelspeeltuin te zijn. Ons doel is om iedereen zich welkom te laten voelen op onze plek en dat doen we door maatwerk. Elke situatie of individu is anders en vraagt dus ook om een speciale aanpak.”
    Het is efficiënter om zelf te organiseren omdat een samenwerking betekent dat je ook moet samenkomen, brainstormen en vorm moet geven.”

  • Concluderend zou kunnen worden gesteld dat met name (extra) financiële ondersteuning zou helpen om het samenspelen beter te kunnen faciliteren:
    “Meer financiën beschikbaar stellen waarbij speeltuinen zelf kunnen beslissen hoe ze het gebruiken (activiteiten, toegankelijkheid etc.).” 

  • Het bereiken van de doelgroep zou beter kunnen:
    Nu nog de doelgroep zelf naar de plekken krijgen, mobiliseren, faciliteren, enthousiasmeren.”

     

    “Ik denk dat er op stedelijk niveau nog meer kan samengewerkt met organisaties die direct werken met de doelgroep, want daardoor kunnen we ook de doelgroep nog beter bereiken.”

Graag sluiten we af met een mooie oproep van Noordse Park als toekomstbeeld van het samen en inclusief spelen:  

“Het zijn de kleine druppels in het water die de kringen groter en groter laten worden. We zijn nu net met dit jaar begonnen en ik heb er alle vertrouwen in dat we deze samenspeelkaravaan tot een prachtig en inclusief collectief samenzijn kunnen omvormen. Wij in Noordse park zijn daar klaar voor en kijken ernaar uit.”

Plannen Samen Spelen 2025

Wij willen het volgende gaan doen om het samen spelen eind 2024 en in 2025 te kunnen faciliteren:

  • Een trekker zoeken die het samen spelen op de Utrechtse beheerde speeltuinen kan leiden bij samenspeeldagen, bijvoorbeeld TufTuf en/of ervaringsdeskundigen Shirin en Saida (voorheen In Contact Bijzonder)
  • (Extra) financiële middelen:
    • in gesprek met Gemeente Utrecht om te bespreken of (extra) financiële middelen beschikbaar zijn (te stellen) voor: uren begeleiding / promotie van samenspeeldagen voor de speeltuinmakers
    • wijzen op subsidie toegankelijkheid (zie:  2 rondes per jaar, voor 1 mei en voor 1 september aanvragen
    • Subsidie Gehandicapt Kind 
  • Het vormen van een Utrechts Samenspeelnetwerk in samenwerking met Dock
    • Ontwikkelen van klankbordgroepen: betrekken en deel laten uitmaken van bestaande netwerken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van oudernetwerken, whatsappgroepen
      • ervaringsdeskundige(ouders) als mogelijke klankbordgroep? 
    • Samenspeelnetwerk als landelijk voorbeeld en partner
      • Platform gebruiken, samenspeelbelofte aangaan
      • kennis en platform hiervan gebruiken en inzetten
      • kennis ter beschikking stellen op de Dwarsverband kennisbank en projectpagina