Promotietips De Schalm!
Zelden was het zo druk bij de kinderdisco. Honderden kinderen in glitterjurken, carnavalspakjes of op snelle dansschoenen stromen de mooi versierde zaal binnen. En in hun kielzog volgen de ouders.
Hoe is het de Schalm gelukt om deze enorme groei door te maken in het aantal jonge bezoekers? Lees hier de tips van Ben Lieshout, vrijwilliger bij de Schalm.
Promotieactiviteiten Buurthuis de Schalm (De Meern), door Ben Lieshout. Na afloop van de laatste corona lockdown stond buurthuis De Schalm (als zovele buurthuizen waarschijnlijk) voor de uitdaging om haar bestaande doelgroepen van bezoekers weer te activeren om deel te nemen aan activiteiten. Hoe pakten wij dat op?
De doelgroep ouderen wist ons vrij makkelijk weer te vinden, zonder dat velen afhaakten. De activiteiten voor hen werden verspreid via berichten in de lokale krant, flyers en mond-op-mond reclame. Het was al langer een gekoesterde wens om meer kinderen, jongvolwassenen en middengroepen te laten kennismaken met De Schalm. Er diende zich een vrijwilligster aan die ons hierbij wilde helpen. Zelf jonge moeder, had zij niet alleen goede ideeën voor activiteiten maar ook bleek zij vaardig te zijn in het gebruik van social media (in haar geval vooral Facebook). Voor een aantal activiteiten heeft zij haar eigen Facebook account actief ingezet. Op momenten rondom onze activiteiten om haar brede netwerk aan leeftijdgenoten in de wijk te bereiken. Ook ondernam zij andere actie om activiteiten onder de aandacht te brengen. In casu, de fysieke verspreiding van flyers via huis-aan-huis bezorging. Samen met haar en de inzet van andere vrijwilligers konden wij voor meerdere activiteiten grote groepen kinderen en middengroepen (alleenstaanden en ouders van veelal jonge kinderen) naar De Schalm trekken. Dit resulteerde onder andere in:
Bij kinderactiviteiten komen ook de ouders in veel gevallen in contact met het buurtcentrum. Een bijkomstigheid waarbij de bekendheid met het buurtcentrum snel stijgt. Het is wonderbaarlijk hoeveel mensen van de middengroepen al jarenlang in de wijk wonen, maar De Schalm nog nooit van binnen hadden gezien. Nu dus wel. En ouders vinden het heel prettig dat er kinderactiviteiten worden georganiseerd vlakbij hun woonadres. Ze fietsen er even heen en zijn ook zo weer thuis. De organisatie van de activiteiten vraagt wel veel werk, in de zin van een groot aantal vrijwilligers die er uren in steekt. Wat ons verder opviel is, dat een combinatie van meerdere activiteiten op één dag goed werkt. Voor kinderen zijn vakanties vaak een goed moment. Wanneer je meerdere activiteiten organiseert tijdens één dagdeel, of zelfs een gehele dag neemt, kunnen ouders hun kind(eren) laten meedoen en hebben ze zelf even de handen vrij. Zo gaan we bijvoorbeeld in de kerstvakantie een kinderbingo houden met aanvullend pannenkoeken eten. Tip: ook is het belangrijk om een activiteit af te stemmen met andere buurtcentra in de omgeving, zodat je niet in elkaars vaarwater terecht komt. Wat is samengevat nodig: afstemming andere buurtcentra, flyeren huis-aan-huis (de juiste wijk kiezen op het type activiteit, dus een kinderrijke wijk of een wijk met relatief veel ouderen), voor intensieve activiteiten een flink aantal vrijwilligers/ouders, een actief social media beleid, gratis meldingen in de lokale krant. Met als allerbelangrijkste toch wel een vrijwilliger die via social media een sneeuwbaleffect teweeg kan brengen. |