OVER

Wat we doen

In vereniging Dwarsverband bundelen wij, Utrechtse bewonersinitiatieven in zelfbeheer, onze krachten. We ondersteunen elkaar door kennis en ervaringen te delen. We houden elkaar op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en als vereniging behartigen we onze gezamenlijke belangen bij de gemeente.

We hebben een praktische insteek. We kennen elkaar goed en organiseren regelmatig gezellige, inhoudelijke bijeenkomsten. Met een klein clubje gelijkgestemde, zoals een penningmeesterkring of beheerdersontbijt.  Of tijdens een grotere bijeenkomst over een onderwerp wat ons allemaal aangaat. Kennis die we verzamelen verwerken we in onze kennisbank. 

Missie

Het in alle opzichten versterken van Utrechtse bewonersinitiatieven in zelfbeheer die een ontmoetingsplek creëren en zich inzetten voor de sociale cohesie in buurt of wijk. 

Visie

Samen staan we sterker. We verbeteren de positie van bewonersinitiatieven in zelfbeheer die een ontmoetingsplek creëren. Dit doen we aan de hand van vier werkgebieden namelijk: kennisuitwisseling, directe ondersteuning, belangenbehartiging en vernieuwing. Hierdoor kunnen bewonersinitiatieven in zelfbeheer hun eigen locatie beter besturen en beheren en bijdragen aan de sociale cohesie in buurt of wijk. Door het verenigen van individuele locaties staat het zelfbeheer sterker in het sociaal en cultureel domein.

Verantwoording

Dwarsverband ontvangt voor de reguliere werkzaamheden subsidie van de gemeente Utrecht. Voor specifieke projecten, zoals Podium om de Hoek, ontvangen we aanvullende financiering van diverse fondsen. Onze leden betalen €50 per jaar.

De Algemene Ledenvergadering (ALV) is het hoogste besluitvormende orgaan. Het bestuur wordt gekozen door de leden, en de plannen en verantwoordingen worden door hen vastgesteld.

De gemeente subsidieert de vereniging, maar is géén opdrachtgever.

Meerjarenvisie 2024 – 2027

Jaarplan 2025

Verantwoording 2024

Statuten Dwarsverband

Bestuur & Bureau

Dwarsverband heeft een actief en betrokken bestuur dat zorg draagt voor de koers en financiering van de vereniging. Het bestuur bestaat uit leden van de vereniging en experts uit verschillende werkvelden.

  • Voorzitter: Hans Elsendoorn
  • Secretaris: Jan-Willem de Zeeuw
  • Interim-penningmeester: Rien Kooij
  • Bestuurslid speeltuinen: Petter Derhaag
  • Bestuurslid personeel: Alfred de Ronde
  • Bestuurslid gemeenschapskracht: Mariska van Keulen 

Bureau Dwarsverband is de brugfunctie die de uitwisseling binnen de vereniging faciliteert. Zij vormen de brug tussen bestuur en leden, tussen leden onderling en tussen partners en leden. Ook organiseren zij de activiteiten van de vereniging. Het team bestaat uit: 

  • Rosa Koenen (coördinator)
  • Sarah Faber (coördinator)
  • Alexander van den Kommer (zzp, speeltuinen)
  • Kim Verweij (zzp, communicatie)

Heb je een vraag? Aarzel niet om contact met ze op te nemen.

Vertrouwenspersoon

Vereniging Dwarsverband heeft een vrijwillig vertrouwenspersoon. Alle leden kunnen hier gebruik van maken voor hun eigen locatie. Meer informatie.

Uit onze begintijd

Wist je dat Dwarsverband begon als informeel netwerk in 2012? Aangejaagd door Titus Schlatmann, Mariska van Keulen en Kees Fortuin ontstond een Utrechts netwerk van zelfbeheerlocaties die kennis en ervaring uitwisselden. Sinds 2018 doen we dat vanuit het democratische verband van de vereniging. Hier vind je twee boekjes over de begintijd:

Buurtkracht, 5 Utrechtse initiatieven aan het woord

 

Utrechtse buurthuizen in zelfbeheer, een kijkje in de keuken

Inschrijven nieuwsbrief

icon-dwarsverband

CONTACT

info@dwarsverbandutrecht.nl

Oudwijkerdwarsstraat 148, 3581 LJ Utrecht