OVER
Wat we doen
In vereniging Dwarsverband bundelen wij, Utrechtse bewonersinitiatieven in zelfbeheer, onze krachten. We ondersteunen elkaar door kennis en ervaringen te delen. We houden elkaar op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en als vereniging behartigen we onze gezamenlijke belangen bij de gemeente.
We hebben een praktische insteek. We kennen elkaar goed en organiseren regelmatig gezellige, inhoudelijke bijeenkomsten. Met een klein clubje gelijkgestemde, zoals een penningmeesterkring of beheerdersontbijt. Of tijdens een grotere bijeenkomst over een onderwerp wat ons allemaal aangaat. Kennis die we verzamelen verwerken we in onze kennisbank.
Missie
Het in alle opzichten versterken van Utrechtse bewonersinitiatieven in zelfbeheer die een ontmoetingsplek creëren en zich inzetten voor de sociale cohesie in buurt of wijk.
Visie
Samen staan we sterker. We verbeteren de positie van bewonersinitiatieven in zelfbeheer die een ontmoetingsplek creëren. Dit doen we aan de hand van vier werkgebieden namelijk: kennisuitwisseling, directe ondersteuning, belangenbehartiging en vernieuwing. Hierdoor kunnen bewonersinitiatieven in zelfbeheer hun eigen locatie beter besturen en beheren en bijdragen aan de sociale cohesie in buurt of wijk. Door het verenigen van individuele locaties staat het zelfbeheer sterker in het sociaal en cultureel domein.
Verantwoording
Dwarsverband ontvangt voor reguliere werkzaamheden subsidie van de gemeente Utrecht. Daarnaast ontvangen we voor andere projecten, zoals het Cultuurproject Podium om de Hoek, apart subsidie van diverse fondsen.
Leden betalen €50,- per jaar.
Het bestuur wordt gekozen door de leden en de plannen worden ook aan de leden voorgelegd. De gemeente geeft subsidie aan de vereniging, maar is geen opdrachtgever.
Lees hieronder onze laatste plannen, verantwoordingen en onze statuten:
Bestuur & Bureau
Dwarsverband heeft een actief en betrokken bestuur dat zorg draagt voor de koers en financiering van de vereniging. Het bestuur bestaat uit leden van de vereniging en experts uit verschillende werkvelden.
- Voorzitter: Hans Elsendoorn
- Secretaris: Jan-Willem de Zeeuw
- Penningmeester: Eric Nijst
- Bestuurslid speeltuinen: Petter Verhang
- Algemeen bestuurslid Alfred de Ronde
- Algemeen bestuurslid: Mariska van Keulen
Bureau Dwarsverband is het team dat de activiteiten van de vereniging organiseert en voor uitwisseling tussen de leden zorgt.
(van links naar rechts op de foto)
- Rosa Koenen (coördinator)
- Sarah Faber (coördinator)
- Alexander van den Kommer (speeltuinen)
- Kim Verweij (communicatie)
De teamleden werken deeltijd. Zij onderhouden het contact met de leden, organiseren de inhoudelijke bijeenkomsten en denken mee over de groei van Dwarsverband. Ook bouwen zij mee aan het brede netwerk waar Dwarsverband onderdeel van is en dragen de belangen van de leden binnen dit netwerk uit. Heb je een vraag? Aarzel niet om contact met ze op te nemen.
Vertrouwenspersonen
Vereniging Dwarsverband heeft twee vrijwillige vertrouwenspersonen. Alle leden kunnen hier gebruik van maken voor hun eigen locatie. Meer informatie.
Inschrijven nieuwsbrief