Wil je meer doen met social media maar weet je niet hoe? Door social media slim te gebruiken, neemt je bekendheid toe, trek je meer vrijwilligers en bezoekers. Een goede post levert je veel op en kost relatief weinig tijd.

Toch is een goede post een hele kunst. Maar wel een kunst die je kunt leren. Speciaal voor leden van Dwarsverband organiseren we workshops over social media. De workshop is voor beginners maar ook voor mensen die op zoek zijn naar verdieping.

In twee avonden maak je een social media plan en start je met de uitvoering. Na de workshop kun je nog feedback en begeleiding krijgen indien gewenst.

Praktisch

De workshop is op:

• Woensdagavond 6 april en
  • Woensdagavond 13 april

Van 19:00 – 21:00 uur inclusief maaltijd bij In de 3 krone.

De workshop is gratis en wordt gegeven door Henk de Vries (professional op dit vlak en vrijwilliger bij ‘t Gilde en In de 3 Krone).

Eerder communiceerden we andere data voor de workshop. Die zijn komen te vervallen.

Doelen

Voor buurthuizen zijn er een aantal interessante doelen te bereiken via social media:

• Het verhogen van de bekendheid van het buurthuis bij een breder publiek.
  • Interactie verhogen met bezoekers op sociale media kanalen (like me, commentaren op berichtjes, delen van evenementen, etc.)
  • Meer bezoekers naar de website van het buurthuis trekken. Direct doorlinken naar de pagina waar deelnemers een aankondiging of mededeling kunnen lezen.
  • De vindbaarheid en aansluiting bij verschillende platforms verbeteren. Wat betekent dit? We gaan snel op onderzoek uit hoe de wijk, stadsdeel en buurt bezig is met diverse sociale media kanalen en hoe het buurthuis hierop kan aansluiten.

De workshop

De workshop bestaat uit twee delen:

1. De voorbereiding. Veel praktische tips en een plan klaar hebben voordat we aan de slag gaan.
  2. De uitvoering. Op basis van het plan en een kleine opdracht gaan we aan de slag en een bericht plaatsen.

Deel 1 – Voorbereiding

• We doen een kort onderzoekje naar o.a. bestaande activiteiten, organisaties, winkels, verenigingen in de buurt of de woonwijk die ook met social media kanalen werken.
  • We maken een hashtag (#) lijstje op basis van het onderzoekje. We gaan dit in deel 2 gebruiken om het buurthuis (beter) te presenteren bij deze groepen en om verbinding te zoeken.
  • We maken een kort plan. Buurthuizen kunnen met verschillende onderwerpen op de social media verschijnen. Denk maar eens aan aankondigingen, maar ook vooral hoe leuk de gebeurtenis was. Het plan helpt vooral om de verhaallijn(en) duidelijk te houden. Deze vragen worden duidelijk: waarop richten we onze pijlen en op welk moment kan het bericht het best geplaatst worden?
  • Aan het eind van de avond krijg je een klein opdrachtje mee. In deel 2 gaan we er mee aan de slag.

Deel 2 – De uitvoering

• We gaan aan de slag! We pakken het plan erbij en maken een bericht op basis van een gekozen verhaallijn. Dit doen we nog even offline. We bespreken met elkaar of de gekozen afbeeldingen, teksten en hashtags goed op elkaar aansluiten. Als het kan doen we er ook nog een weblink bij.
  • Nu wordt het spannend . . we gaan posten op Facebook en Instagram. Dit zijn slechts enkele stappen. Je leert hoe je dit doet via een laptop (lekker makkelijk) en hoe je dit het beste kan doen via een smartphone.
  • Na het posten bekijken we het resultaat. Als het nodig is kunnen we nog wat wijzigen. Aan het eind van de avond kunnen we even kijken of er al reacties te zien zijn.

Wat heb je nodig om optimaal mee te kunnen doen:

• Een laptop (Windows/Mac). Helemaal top als je WORD of een ander tekstverwerkingsprogramma hebt.
  • Een smartphone. Helemaal top als je hiermee foto’s kunt maken. Het merk maakt niet uit.

Indien je niet over een laptop en/of smartphone beschikt laat dit vooraf weten. We zoeken dan naar een oplossing. Je kunt altijd meedoen!

Wij zorgen voor:

• een goede internet verbinding,
  • goede en duidelijke instructies,
  • tijdelijke begeleiding na de cursus via e-mail.

De instructies worden digitaal ter beschikking gesteld.

Aanmelden

Iets voor jou en/of een van de andere vrijwilligers bij jouw initiatief? Pak deze kans! Dit kan net het steuntje zijn wat je/jullie nodig hebben. Meld je aan via info@dwarsverbandutrecht.nl.