Het was fijn om online met de cultuurwerkgroep bij elkaar te komen en te merken dat we met een positieve blik terug kijken en al een reeks goede ideeën hebben voor 2022! Hierbij een kort verslag.

Samenwerking

Samenwerken en kennis uitwisselen is een belangrijke ontwikkeling. Hoe zorgen we ervoor dat we van elkaars activiteiten op de hoogte zijn? En dat we artiesten onderling kunnen uitwisselen. Crossover-promotie werd genoemd, om elkaars activiteiten te promoten en zo ook elkaars achterban aan te spreken. Zo wist Marga (van de Schalm) een groep jazz muzikanten en twee theater-collectieven die ook bij andere buurtcentra op willen treden. Zo ook technici die hun kennis kunnen delen.

We hebben het gehad over vier concepten om de samenwerking te bevorderen:

• Een kick-off ala gluren bij de buren: om samen met 10 verschillende buurthuizen tegelijk een cultureel programma aan de buurt te bieden en zo stadsbreed promotie in te zetten.
  • Een Cultuurproeverij met nieuwe locaties erbij: een feestelijke bijeenkomst met optredens en ruimte voor uitwisseling en programma-ideeën.
  • De carrousel: een cultureel programma die binnen een bepaalde periode verschillende buurthuizen bezoekt, bijvoorbeeld Stadsgenoten.
  • Kennisuitwisseling online: een manier waarop we met elkaar programma kunnen delen. En ook andere kennis als technische of productionele ondersteuning.

Corona

Corona kwam een paar keer voorbij als zure appel maar gaf ook aanleiding tot de vraag: hoe kunnen we ons in 2022 ervoor weren dat corona roet in het eten gooit? Hoe wordt het makkelijker om te schakelen? Kunnen we bijvoorbeeld met twee scenario´s werken? Fieke gaf aan dat ze in Podium Oost wel eens twee optredens achtereen hadden gepland om zo alsnog alle bezoekers te kunnen verwelkomen. Kleinschaligheid is het antwoord op corona en juist de buurthuizen kunnen een bijzondere rol vervullen.

Evaluatie

Er is een enquête die wordt ingevuld door de leden van de werkgroep cultuur ter inspiratie voor ons om bij te sturen. Heb je de enquête niet gekregen maar wil je wel graag iets delen? Laat het ons weten!

Gekomen om te blijven – Utrecht 900 jaar

Het project `Gekomen om te blijven.´  brengt in de aanloop naar 2022 overal in de stad portretten van Utrechters, in totaal 900, van vroeger en nu. Waarom zijn zij naar Utrecht gekomen? En waarom zijn ze gebleven? Jullie kennen vast mensen in het buurthuis die een portret in de stad verdienen. Via dit mailadres kun je diegene aanmelden: info@gekomenomteblijven.nl

Heb je de trailer al gezien? Rami, beheerder bij speeltuin de Pan, is hier ook te zien! Meer info kun je vinden op de website.

Gezamenlijke aanvraag – Utrecht 900 jaar

We hebben besproken om gezamenlijk een aanvraag te doen voor Utrecht 900 jaar. Het thema is stad zonder muren. De eerste aanvraagronde is reeds achter de rug, 12 januari is er een deadline en dan komt er nog een derde ronde met een deadline op 1 april. Meer informatie vind je op de website.

Heeft er iemand een leuk idee, wat we gezamenlijk kunnen indienen voor Utrecht 900 jaar? Laat het ons weten via info@dwarsverbandutrecht.nl

” Iedereen, hoe getalenteerd ook, begint klein” Claudia de Breij, Ambassadeur van PODH

PODH

19 december is de Kerst Inn bij Nieuw Rotsoord van 13.00 – 16.00 uur met een optreden van Kerstwind, de Kerstige versie van Tegenwind, een straatorkest uit Utrecht.

Er staan ook voor 2022 weer nieuwe optredens gepland. Houd de website in de gaten: https://www.podiumomdehoek.nl/