Op 2 juni wisselden we tips uit over het vinden en behouden van vrijwilligers. Hoe en waar vind je nieuwe vrijwilligers? Hoe toon je waardering, waardoor vrijwilligers gemotiveerd blijven?

Onder het genot van een heerlijke maaltijd verzorgd door Stichting C.O.V., gingen we met elkaar in gesprek. De tips kan je hieronder teruglezen, of in dit document.

Wist je dat we ook een thema op de website hebben over Vrijwilligers? Daar staan nog veel meer tips en handige invuldocumenten, zie hier.

Tips vinden en behouden vrijwilligers

1. Vraag het:
    1. Je potentiële nieuwe vrijwilligers komen vaak al binnen of zitten in je netwerk. Trek je stoute schoenen aan en vraag of mensen je willen helpen.
    2. Dat hoeft niet meteen voor 40 uur per week. Begin met iets kleins, vaak ‘groeit’ een nieuwe vrijwilliger ook toe naar meer taken en verantwoordelijkheden.
    3. Probeer te achterhalen wat iemand motiveert. De kans is dan groter dat ze ‘ja’ zeggen als je ze vraagt om te helpen met iets wat ze leuk vinden.
    4. Vraag ook aan je huidige vrijwilligers of ze je nog mensen kennen zouden willen komen helpen.
  2. Schreeuw het van de daken. Nou ja, niet echt, maar laat op je locatie duidelijk zien dat jullie vrijwilligers zoeken.
    1. Leg flyers neer op de bar bijvoorbeeld, die je kan pakken als je even wacht op je drankje.
    2. Hang opvallende grote posters op, die je meteen ziet als je voorbij loopt of als je binnenkomt dat jullie vrijwilligers zoeken.
    3. Zeg het tegen iedereen die het maar wil horen. Noem het bij bijeenkomsten, evenementen, aan bezoekers, vrijwilligers, etc.
  3. What’s in it for me? Vrijwilligerswerk doe je in de eerste instantie voor jezelf. De motivatie van vrijwilligers is anders, naargelang persoonlijkheid, levensfase, etc. Probeer erachter te komen waarom iemand je vrijwillig helpt en zorg ook dat dat terugkomt in zijn of haar werk. Waardeer hem/haar ook op dat vlak.
  4. Organiseer een Open Dag of een ander evenement. Laat duidelijk zien dat je vrijwilligers zoekt: leg briefjes neer, hang een poster op, benoem het je welkomstwoord- en/of afsluiting en vraag mensen rechtstreeks.
  5. Leg contact met je winkeliersvereniging en kijk of je kan samenwerken / naar elkaar kan verwijzen.
  6. Gebruik wijk- en of buurtplatforms. Plaats een oproepje op bijvoorbeeld Nextdoor en/of Wijkconnect. Er zijn ook vaak Facebookgroepen van je buurt of wijk die goed bezocht en gebruikt worden.
  7. Neem je vrijwilligers serieus. Tevreden vrijwilligers blijven bij je en zijn tegelijkertijd het beste visitekaartje van je locatie.
    1. Betrek ze bij de plannen die jullie hebben, vraag hun mening.
    2. Zorg dat ze zich thuis voelen en het gezellig hebben met elkaar.
    3. Ken je vrijwilligers, investeer in persoonlijk contact.
  8. Waardeer je vrijwilligers. Geef ze regelmatig (kleine) attenties. Dat hoeft niet groot te zijn, bijvoorbeeld: een zak met keien, een briefje erbij (‘je bent een kei’) en een zakje eromheen. Het gaat om het gebaar. Hoe beter je ze persoonlijk kent, hoe gerichter je cadeautje en/of bedankje kan zijn. Ook een gezamenlijke bijeenkomst een of twee keer per jaar is een fijne manier om mensen te bedanken en ze beter te leren kennen.
  9.  De Vrijwilligerscentrale:
    1. Plaats een vacature op hun website (zie voor tips en een vacature die je makkelijk kan invullen hier).
    2. Zoek zelf naar vrijwilligers in hun bestand.
    3. De Vrijwilligerscentrale denkt en helpt ook graag met je mee. Als je dat wil, kunnen ze ook op locatie komen en even met je meedenken. Maak daarvoor een afspraak.
  10. Overige soorten vrijwilligers:
    1. Stichting Present: Bemiddelen zodat een groep vrijwilligers (bijvoorbeeld van een afdeling van een bedrijf) een dag lang jou kunnen helpen met een project.
    2. NLCares: ‘flexibel’ vrijwilligerswerk, je kan hier eenmalige of terugkerende activiteiten aanmelden waar je je als vrijwilliger voor kan inschrijven. Dit kan per keer dus verschillend zijn.
    3. Studenten van een bepaalde opleiding. Bijvoorbeeld Het Bureau, waarbij studenten van het grafisch lyceum je kunnen helpen met een eigen huisstijl, logo, flyer, etc.