Via ZOOM kwamen een aantal leden donderdagochtend, 28 mei, bij elkaar om de laatste tips en vragen omtrent het beheerprotocol met elkaar te delen. Hier lees je terug wat er is gedeeld vanmorgen.

Tips:

• Volg het invulprotocol van het LSA. Het is volledig en neemt alle facetten mee.
  • Hoe zorg je dat je niet meer dan het maximale aantal toegestane bezoekers binnen krijgt?
  • Een rood lint voor de deur als het maximum bereikt is en dit pas weer verwijderen als er weer mensen in kunnen.
  • Deur op slot/dicht als het maximum bereikt is.
  • Kaartjes geven aan bezoekers voor het betreden van de ruimte (aparte kaarten met een verschillende kleur voor binnen en buiten of voor verschillende ruimtes). Zijn de kaarten op, dan moet je even wachten. Op de kaarten staan ook de regels waar je je aan moet houden.
  • Hoe zorg je dat mensen zich aan de 1,5 meter afstand houden?
    • Ruimte inrichten en afzetten met pijlen en linten
    • Het meubilair op 1,5 meter afstand zetten. Helpt om het visueel te maken.
    • Laat zien hoeveel 1,5 meter eigenlijk is (best veel!) bijvoorbeeld met een aantal afgezaagde pijpen ter illustratie. → ervaring van speeltuin De Pan (al open vanaf 11 mei): meeste mensen zijn al wel gewend om zich aan de 1,5 meter te houden (bijvoorbeeld in de supermarkt) en over het algemeen lukt dit goed.
  • Communiceer je beheerprotocol!
    • Vooraf, door het aan je bezoekers en huurders te mailen en/of het via social media te delen.
    • Hang het op (al dan niet met icoontjes) op je locatie zodat iedereen het kan lezen.
    • Maak een aparte versie voor huurders en bezoekers met alleen de voor hun relevante informatie.
    • Maak een filmpje! Laat zien hoe je binnenkomt, waar je je handen kunt wassen, etc. en deel dit van te voren met je bezoekers via je nieuwsbrief of social media. Zie voorbeeld van Speeltuin De Pan : https://www.facebook.com/2207701349278321/videos/568257324070797/
  • Registratie
    • Laat mensen bij binnenkomst een document invullen met naam en contactgegevens en of ze klachten hebben en geef gelijk het beheerprotocol mee.  Zo attendeer je de bezoekers op de regels en kan je herleiden wie wanneer bij je binnen is geweest.
  • Toiletten
    • Laat bezoekers de sleutel ophalen achter de bar en ook weer terugbrengen. Zo beperk je het gebruik en heb je goed zicht erop, ook zodat  je tussendoor kan schoonmaken.
  • Zie het protocol als een levend document wat je steeds opnieuw aanpast aan de nieuwste inzichten.

Het laatste half uur sloot ook Maik Schulz van de gemeente aan om vragen te beantwoorden. Daar kwam het volgende nog aan de orde:

• Het college en de veiligheidsregio nemen aanstaande vrijdag formeel een besluit over de heropening. Het ligt wel in de lijn van verwachting dat we vanaf 1 juni open kunnen, maar de voorwaarden kunnen nog wel veranderen. Zo wordt er mogelijk nog een extra voorwaarde over ventilatie opgenomen en komt er uitsluitsel of er 30 mensen per ruimte of per locatie binnen mogen zijn.
  • De vraag van de gemeente is dan ook om pas na de uitkomsten van het college en de veiligheidsregio je beheerprotocol af te maken en op te sturen naar de gemeente. Als je hem al hebt opgestuurd en je moet iets aanpassen, stuur dan nogmaals je definitieve versie (als je niks hoeft aan te passen dan is dat niet nodig). Zorg dat de gemeente de definitieve versie heeft.
  • De vraag werd gesteld wie verantwoordelijk is als een huurder zich niet aan de regels houdt. In principe is de organisator van de activiteit verantwoordelijk. De gemeente gaat nog kijken of dit ergens zwart op wit staat. We leggen deze vraag ook voor aan het LSA.
  • Er is nog steeds veel onduidelijk over horeca. Wat mag wel en wat mag niet? Resto van Harte is bezig met een horecaprotocol. Dit delen wij met jullie zodra we dit hebben ontvangen. Ook dit gaan we voorleggen aan het LSA.
  • We vroegen ook of de gemeente al heeft nagedacht over de korte en lange termijn financiële gevolgen voor bewonersinitiatieven. Er is wel een beeld, maar nog geen pasklare oplossingen. Als initiatieven in liquiditeitsproblemen komen, dan moet er met het initiatief en de gemeente in gesprek worden gegaan.

Hier tref je het (voorlopige) protocol van In de 3 KronePodium Oost en Nieuw Rotsoord. Dit is puur ter inspiratie. Mogelijk moeten er nog wat punten aangepast worden in de protocollen. Het is wachten op het besluit/ de uitkomsten van het college en de veiligheidsregio. Zodra hier meer nieuws over is wordt dit gedeeld met de vereniging.

Mogen we jullie ingevulde protocol ook delen met de vereniging?

Stuur een mailtje naar: info@dwarsverbandutrecht.nl