Wij gloeien nog na van de lancering! Met de geweldige inzet van Burezina, Podium Oost, Nieuw Rotsoord en In de 3 Krone.

Buurthuizen zijn het hart van de samenleving. Dat hebben we afgelopen zondag tijdens de lancering van Podium om de Hoek gezien en gehoord. Een bruisend hart, vol culturele optredens, heerlijke hapjes en verfrissende ontmoetingen. Podium om de Hoek is een feit, een podium waar we allemaal van kunnen genieten. Houd de agenda in de gaten en veel plezier!

www.podiumomdehoek.nl

Verslag van de dag

Zondag 31 oktober was een bewogen dag. Op de fiets hebben we de stad doorkruist, de regen weten te omzeilen en zijn we ondergedompeld in cultuur. De officiële aftrap was om elf uur in Burezina, midden in de wijk Overvecht. Na een warm welkom met choco en slagroom werden we verwend door de wonderlijke keukenkunsten van Kulthum, Dalila bracht henna-tattoos op handen aan en aan de muur hingen schilderijen van Elaine Kempees. Hans, Appie en Hassan onthulden het logo van Podium om de Hoek en de stemmen van het koor Ladyla en de klanken van de North African Jam brachten de sfeer naar een cultureel niveau.

Om 13:00 stapten we van de fiets om in de theaterzaal van Podium Oost te onthaasten met een optreden van Stadsgenoten. `Ik ben ziekelijk verliefd op Utrecht´ grapte Herman van Tongerloo, de componist van Stadsgenoten en vele andere muzikale initiatieven. Ditmaal heeft hij zich laten inspireren door bekende Utrechters, waaronder Schele Miep.`Ze kijkt me aan, elk oog apart, en verovert heel mijn hart´.

En alsof we met een tijdmachine reisden zaten we twee uur later bij Nieuw Rotsoord. Ken je deze plek al? Een groene oase verscholen in het voormalig industrieterrein langs de Vaartsche Rijn. Daar, tussen de kippen, het groen en de vijgenkoekjes speelde het jonge duo Vink en Boet vrolijke deuntjes op gitaar, piano en accordeon. Van `50 ways to leave your lover´ tot `wat zullen we drinken´ en stiekem zongen er heel wat mensen mee.

Het meezingen werd minder stiekem toen we bij de laatste locatie van de dag waren beland. Het buurthuis In de 3 Krone met een diner chantant. Op de hoofden van de organisatie schitterden lichtgevende kroontjes en de lange tafels waren feestelijk gedekt. Van een heerlijke soep belandden we in het muzikale optreden van Grachtensmart. Luidkeels werd er meegezongen `Daar in dat kleine cafe aan de haven, daar telt je geld of wie je bent niet meer mee.´ Even later op de avond werd druk gepraat en gelach verstild door de liederen van het Wim Egz Ensemble. Ontroerend mooi.

Met dank aan Berry Kluinhaar voor de foto’s.