Recentelijk is er bij een van onze leden een controle geweest van Buma/Stemra. Na een snelle blik op de website van het initiatief constateerde Buma/Stemra dat er muziek gedraaid werd. Ze kwamen onverwachts langs, met een fikse naheffing tot gevolg.

Hoe klein sommige zelfbeheer initiatieven ook zijn, als je muziek draait, er optredens met bestaande muziek plaatsvinden of je een video vertoont, dan je bent wettelijk verplicht voor de rechten van de muziek/video te betalen. Zelfs als je alleen maar de radio aan hebt staan. Hoe zit dit precies? En, weet je zeker dat jullie dit bij jouw initiatief goed hebben geregeld?

Naast Buma/Stemra houden ook de organisaties Sena en Videma zich bezig met de rechten voor het afspelen van muziek en video. Wat het verschil precies is en aan welke regels je je als initiatief in zelfbeheer moet houden, kan je goed terugvinden op de website van het LSA. Zij hebben een duidelijke informatiepagina hierover gemaakt. De informatie is toegespitst op bewonersbedrijven, maar is op dezelfde manier van toepassing voor zelfbeheer-initiatieven. Zie: https://www.lsabewoners.nl/kennis/bumastemrasenavidema/

Heb je hierover nog vragen, neem gerust contact met ons op. Wij, of het LSA, denken graag even met je mee.

Dwarsverband heeft ook onderzocht of het afsluiten van een collectief contract voor haar leden bij bijvoorbeeld Buma/Stemra een optie zou kunnen zijn. Dit is al door verschillende verenigingen/koepels in Nederland geprobeerd en helaas onsuccesvol gebleken. Wij zijn als Dwarsverband te klein en de leden te verschillend om enig schaalvoordeel te behalen uit een collectief contract. Bovendien zou Buma/Stemra veel verantwoordelijkheid bij de vereniging neerleggen voor een dergelijk contract (zoals een zeer strenge ledenadministratie).