Interview met Henk de Vries, vrijwilliger communicatie en social media bij buurthuis in de 3 Krone

afbeelding Gerd Altmann

Social media: een kwestie van volhouden

Het buurthuis in de 3 Krone staat al jaren goed bekend als verhuurlocatie en ontmoetingscentrum in de binnenstad.Sinds Henk de Vries betrokken is bij het buurthuis zijn het aantal verhuurvragen en aanmeldingen voor activiteiten gestaag toegenomen. Ook bij ’t Gilde Utrecht, waar Henk vrijwilliger is dit het geval. Het gaat bij het Gilde Utrecht om de inschrijvingen van de stadswandelingen. Welke aanpak heeft hij hiervoor gekozen?

Via de Vrijwilligerscentrale reageerde Henk op een bestuursfunctie met portefeuille communicatie en social media bij buurthuis in de 3 Krone. ‘Ik ben net met pensioen en zocht naar een manier om de kennis die ik de afgelopen 40 jaar als ondernemer in de grafische industrie en het onderwijs heb opgebouwd te kunnen delen. Als ondernemer vond ik het erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op marketing- en communicatievlak.’

Een kwestie van volhouden

Social media is volgens Henk een kwestie van volhouden. ‘Verwacht niet meteen resultaat. Het gaat erom dat je een goede communicatiestrategie hebt met bijbehorende website, nieuwsbrief en social media en dat je goed gevonden kan worden op Google. En het belangrijkst: post regelmatig, het liefst elke week. Dat is echt de truc, bij alle evenementen en activiteiten die plaatsvinden moet je continue een beetje trekken en duwen. Je moet systematisch content blijven plaatsen. We gebruiken daarvoor ook andere (wijk)platformen, zoals Wijconnect en Nextdoor.’

Er bestond bij buurthuis in de 3 Krone al een mooie basisstructuur met een website en nieuwsbrief. Henk heeft daarop voortgeborduurd. ‘Een gespreid bedje! Ik heb de website en het systeem erachter aangepast en de sociale media kanalen en de Google bedrijfspagina van buurthuis in de 3 Krone gekoppeld. We worden nu beter gevonden via Google.’ Dat dat klopt zien we ook vanuit Dwarsverband. Als je nu zoekt op ‘buurthuizen Utrecht’ of ‘buurthuis Utrecht centrum’ dan is buurthuis in de 3 Krone een van de eerste hits!

voorbeeld Google bedrijfspagina

Het is de beheergroep wel opgevallen dat ze meer aanvragen voor huur en meer aanmeldingen voor activiteiten krijgen. ‘Oh wat is het lekker druk’, riepen ze in de laatste vergadering. ‘Het telt natuurlijk wel mee dat de coronamaatregelen weer voorbij zijn en we weer helemaal open zijn. Maar via de Google statistieken zie ik duidelijk een toename van bezoekers aan onze website.’ (Afgelopen 90 dagen een toename van 344% nieuwe gebruikers).

Gratis cadeautje van Google

De belangrijkste tip die makkelijk te realiseren is? Maak slim gebruik van je bedrijfspagina bij Google! ‘Dat is echt een cadeautje van Google. Op je bedrijfspagina kan je ook een post plaatsen. We delen de buurtborrel van buurthuis in de 3 Krone er bijvoorbeeld altijd op. Je kan dan gelijk zien hoe vaak mensen op het bericht klikken. Je hebt natuurlijk wel een gmail  account nodig en de inloggevens. Minimaal elke twee weken (liefst meer) een activiteit of update delen via de bedrijfspagina levert echt veel meer bezoekers naar je website op!.’

Klap op de vuurpijl

Buurthuis in de 3 Krone ligt aan de Oude Gracht, een hele centrale plek waar veel mensen langs lopen. We zijn nu ook bezig met een beeldscherm voor het raam waarop je kan zien wat er bij ons te doen is: narrowcasting. Dat is wel een beetje de klap op de vuurpijl. Omdat we als buurthuis onze eigen broek moeten ophouden, zoeken we sponsors (bijvoorbeeld bedrijven uit de omgeving) die hierop kunnen adverteren. Twee vliegen in één klap.

‘Een vrijwilliger bij ons opperde om een gouden, dikke schilderijlijst om het beeldscherm te plaatsen. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het is een leuk idee, Zo trek je in ieder geval de aandacht en wordt het ook nog iets kunstigs. We vullen we elkaar goed aan.’

‘Het is snel gegaan in de afgelopen vier maanden dat ik nu bij buurthuis in de 3 Krone ben. Maar iedereen wil ook graag. Dat scheelt, dat je intern nergens tegenop hoeft te boxen. Het is leuk en je ziet direct resultaat.’

Ben je geïnspireerd geraakt na het lezen van dit artikel? Henk helpt ook jouw buurthuis graag met een social media / communicatie strategie. Bij interesse mail naar: info@dwarsverbandutrecht.nl

Henk peinzend achter zijn computer