Wekelijks doet een Dwarsverbandlid verslag van de wijze waarop zij met deze verwarrende tijden omgaan. Deze week de ervaringen van De Schalm!

Marga Lieshout, voorzitter van Sociaal Cultureel Centrum De Schalm, vertelt ons hoe het er nu aan toe gaat bij De Schalm.

‘Op 2 juni gingen we weer open en was bestuurslid Ria van Oorschot de eerste bezoeker die De Schalm binnen kwam lopen. Bij dit feestelijke moment hoort taart, vinden wij.’

‘Het is vervelend dat je de mensen niet in huis kunt hebben’, vertelt Marga, over de periode dat ze nog niet open waren. Wel was er veel tijd voor klussen. Zo werd de buitenkant van het pand geschilderd door een beheerder en vrijwilliger van De Schalm.

Ook werden er reparaties gedaan aan meubilair  binnen en is er door een beheerder een nieuwe website gemaakt waar ze erg tevreden mee zijn. Bekijk hem hier.

Wat kan er al wel bij De Schalm?
Het haak en breicafé is weer open, het spreekuur digitale bruisplek, biljarten (onder strikte voorwaarden), studiebegeleiding maar ook zijn er alweer vergaderingen in het pand.  Inmiddels gaat het  samen eten weer van start en het filmhuis voor ouderen. Beide in de grote zaal en dan ongeveer met 10 personen in plaats van 30 tot 40 man. Op die manier is het haalbaar om 1,5 meter afstand te houden van elkaar.

‘Het team heeft het geweldig gedaan’, vertelt Marga als we het hebben over de afgelopen periode en alle aanpassingen die gedaan moesten worden.

Ze vertelt nog dat voor de corona-periode altijd iedereen naar binnen kon lopen bij De Schalm. Iedereen is welkom en kon door de automatische schuifdeuren naar binnen. Nu hebben ze een bel. En dat voelt raar. Er is nu een tijdelijke, goedkope bel op de muur geplakt, met enige tegenzin. Zodra het kan kunnen ze deze weer heel makkelijk verwijderen. Want het liefst ontvangen ze hun bezoekers weer gewoon, door de automatische schuifdeuren, op een voor hen gewenst moment.