Op 16 november 2020 komen we digitaal bij elkaar voor de bijeenkomst ‘Een warm welkom in je buurthuis’, geleid door Birgit Oelkers. Birgit is drijvende kracht achter Plan van Aanpak en zelf ook initiatiefnemer van Lokaal O in Baarn. We zijn het een beetje verleerd, een vreemde écht welkom heten, zo vertelt ze ons. Met elkaar delen we tips en ervaringen uit hoe je dit een speerpunt maakt bij jouw initiatief.

We starten met de vraag: Wat zorgt ervoor dat jij je welkom voelt? We gaan hierover in kleine groepjes (dat kan ook met een digitale bijeenkomst!) met elkaar in gesprek.

Antwoorden die vaak werden gegeven: veiligheid, gastvrijheid, weten waar je moet zijn en persoonlijke aandacht. We staan wat langer stil bij dat laatste. Echt gezien worden door de ander is een van de meest elementaire levensbehoeften van een mens. Persoonlijke aandacht is een hele belangrijke factor in of je je ergens welkom voelt.

In Engeland zeggen ze: ‘First contact, then content’, maar in Nederland doen we het vaak andersom. We richten ons meer op de functionaliteit (waarvoor ben je hier) in plaats van het ervoor zorgen dat mensen zich net zo veilig en welkom voelen als thuis.

Birgit geeft een korte presentatie over je welkom voelen. Die hebben we opgenomen en kun je hier terugkijken. Liever alleen de presentatie? Dat kan ook, klik hier. Na afloop bespreken de presentatie en een aantal casussen.

Tips

De belangrijkste tips die tijdens de bijeenkomst zijn besproken:

• Persoonlijke aandacht, persoonlijke aandacht, persoonlijke aandacht! Vraag, wees nieuwsgierig en neem de tijd, voor nieuwe en vaste bezoekers.
  • Maak je initiatief ook persoonlijk. Laat zien wie er achter zit. Maak een foto van de belangrijkste mensen (initiatiefnemers, beheerders, etc) en zet jullie eigen (voor) namen erbij. Vertel wat je doet (‘ik sta op maandag altijd achter de bar’ of ‘ ik kook hier drie keer per week’). Nieuwe mensen die binnenkomen hebben dan al het gevoel je een beetje te kennen.
  • Bespreek het onderwerp welkom heten/gastvrijheid eens samen met je team. Kom hier na 3 tot 4 maanden op terug en bespreek hoe het gaat, zodat de mensen die zich hiervoor inzetten zich ook gezien voelen en je samen kan bekijken wat werkt  en wat juist niet.
  • Kijk waar de energie zit bij jouw initiatief. Heb je een vrijwilliger of beheerder die een kei is in een gastvrije ontvangst? Vraag hem/haar hoe hij/zij dit doet. Wees nieuwsgierig!
  • Wil je een nieuwe doelgroep binnenkrijgen? Over het algemeen geldt: als je nieuwe mensen wilt bereiken, dan moet je naar ze toe! Als je hen echt welkom wil heten, dan zul je persoonlijk met iemand uit die groep in gesprek moeten gaan en veel vragen stellen: ‘Wat is ervoor nodig om jou welkom te laten voelen bij ons?’ ‘Neem ons eens mee in je cultuur?’
  • Of vraag eens aan mensen die voor het eerst binnenkomen naar hun ervaringen. Wat kun je daar van leren?

Alle aanwezigen zijn het erover eens: dit is een onderwerp waar we nog veel van elkaar kunnen leren. We zullen dit onderwerp dan ook zeker nog een keer laten terugkomen.