Dwarsverband in gesprek met Berry (beheergroep) en Miki (projectcoördinator Utrecht Helps Ukrainians).

Elke maandag en donderdag tussen 10 en 16 uur kunnen Oekraïners terecht bij De Nieuwe Jutter. Afgelopen donderdag waren er wel 16 mensen. Om ervaringen uit te wisselen, een gratis kop koffie te drinken en tips te krijgen over het leven in Nederland, inschrijfprocedure bij de gemeente, het aanvragen van BSN nr’s, leefgeld, etc.

Projectcoördinator Miki: ‘we merken dat gevluchte Oekraïners heel graag ervaringen met elkaar willen delen, dat kunnen ze bij ons doen’.

Berry’s vrouw komt uit Oekraïne. Zij woont hier al een tijd. Vrij snel na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne vluchtte haar familie en kwamen ze bij hen in huis wonen. Berry: ‘Ik heb toen onze coördinator Britt benaderd, omdat ik zag wat er aan zat te komen. Alle mensen uit Oekraïne die hier komen, die spreken de taal niet en zijn hier helemaal onbekend. Het leek me voor die mensen fijn als ze landgenoten kunnen ontmoeten die hun eigen taal spreken, om ervaringen te delen en om een beetje wegwijs te worden in Nederland. We hebben een prachtige keuken en ruimte om elkaar te ontmoeten.’

Britt vroeg vrijwilliger Miki om projectcoordinator te worden. Op een berichtje op het wijkplatform Nextdoor kwamen heel veel vrijwilligers die wilden helpen. En zo werd vanuit  De Nieuwe Jutter ‘Utrecht Helps Ukrainians’ opgericht. Het is vrije inloop, maar ze organiseren ook activiteiten. Afgelopen donderdag was er een coach / psycholoog die ze hielp om ervaringen te delen. En komende week gaan ze samen een traditioneel Oekraïens paasbrood bakken, onder leiding van een Oekraïense chef kok. Omdat de werkwinkel ook aanwezig is bij De Nieuwe Jutter kunnen ze gelijk informatie krijgen over het vinden van (vrijwilligers)werk.

‘Het wordt steeds drukker. Nieuwe mensen komen vooral via-via binnen. Via de Oekraïners die al komen of via de gastgezinnen waar ze verblijven. We hebben ook een eigen Facebookpagina en een flyer in drie talen (Engels, Oekraïens en Russisch).

Miki: ‘Afgelopen donderdag was er een sessie met een Yulia Tkachenko, transformatiecoach, psycholoog en hypnotherapeut. Ze gaf een soort groepssessie waar ruimte was om te praten over wat ze hebben meegemaakt. Ze nodigde ook uit om te tekenen, want soms is het makkelijker om iets op papier te zetten dan er over praten’. Er worden ook veel praktische tips met elkaar gedeeld: hoe is het om hier te zijn, hoe pas je je aan, wat is hier te doen en hoe werkt het bij de gemeente.

Een vraag op nextdoor leverde heel veel kleren, speelgoed en andere zaken op. We wilden toch al een weggeefwinkel oprichten, dus dit kwam mooi van pas en is heel welkom voor de Oekraïners. Miki: ‘Er is ook behoefte aan taalles en fietsles. Dat willen we de komende weken gaan opzetten’.

Heb je tips, vragen, of wil je ook helpen, dan kun je een bericht sturen via Facebook of naar uhu.utrecht@gmail.com.