Dwarsverband is sinds kort aangesloten bij het netwerk AndersUtrecht, dat geïnitieerd is door onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Wat is dit precies voor netwerk en waarom is het interessant voor onze leden? We vroegen het Belle Tonk, een van de teamleden van onderzoekers van AndersUtrecht en een van de drijvende krachten achter het samenbrengen van het netwerk.

Iets teruggeven aan de stad

“We vinden dat je als Universiteit niet boven een stad kan hangen en alleen onderzoek kan doen wat je zelf interessant vindt, je moet ook iets teruggeven aan de stad”, legt Belle uit. “Met dit netwerk willen we theorie en praktijk bij elkaar brengen.”

Het AndersUtrecht netwerk is opgericht door een groep onderzoekers van de Universiteit Utrecht die ecologisch duurzame en sociaal rechtvaardige manieren van het organiseren van onze economie en maatschappij willen bestuderen, ondersteunen en ontwikkelen.

Belle: “Het is een netwerk voor alle zich ‘anders’ organiserende organisaties’ binnen Utrecht. Dat kan op verschillende gebieden zijn: organiseren vanuit een ecologisch duurzame of sociaal rechtvaardige ideologie. En met andere organisatiestructuren, zoals zelfvoorzienendheid en geen conventioneel winstoogmerk .”

“Een heel divers netwerk dus, waarbinnen we uitwisseling en het ondersteunen van elkaar stimuleren, door bijeenkomsten en het maken van podcasts,”gaat Belle verder. “En als je verbonden bent aan het netwerk, heb je ook een direct lijntje met de wetenschap. We hebben een groep onderzoekers die graag meedenken over strategische vraagstukken binnen je organisaties, zoals organisatie vraagstukken of organisatiemodellen. Iets waar je zelf misschien niet aan toekomt. En we kunnen ook zorgen voor de koppeling met een student, voor bijvoorbeeld een masteronderzoek.”

Vanuit Dwarsverband gaat dit voorjaar een masterstudente onderzoek doen naar diversiteit.

“We hopen dat uiteindelijk alle zich anders organiserende organisaties zich bij het netwerk aansluiten. Tot nu toe staan alle aangesloten organisaties op onze virtuele kaart. Maar er passen er nog een hoop bij.”

Dwarsverband is onderdeel van het netwerk, maar is een koepelorganisatie en heeft zelf geen eigenstandige ideologische of activistische achtergrond. Voor de leden kan dat anders liggen. Herken jij je als Anders organiserende organisatie? Dan kan je ook lid worden. Meer weten? Neem contact op met Belle Tonk, via AndersUtrecht@uu.nl of via: +31614243990. Of neem een kijkje op de website van AndersUtrecht.