KENNISBANK

Maken en vormgeven van promotiemateriaal

Om als buurtcentrum te kunnen bloeien, is een goede communicatie met de buurt van levensbelang. Bovendien is financiële ondersteuning door de gemeente, alleen mogelijk is als het buurtcentrum een meerwaarde heeft voor de hele buurt.

Goede communicatie begint met het hebben van een goede relatie met de buurt. Weet de buurt dat je bestaat? Weet je wat de buurt wil? Heb je genoeg draagvlak in de buurt? Niets werkt in de communicatie beter dan persoonlijk contact. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Daarom zet je vaak andere middelen in.

Goed promotiemateriaal zorgt ervoor dat je locatie herkenbaar is in de wijk en bewoners je weten te vinden. In dit artikel gaan we in op het maken en vormgeven van je promotiemateriaal.

Ga direct naar:

Huisstijl

Het is belangrijk een herkenbare huisstijl te ontwikkelen. Zo weet iedereen altijd in één oogopslag dat het om jouw buurthuis gaat. De huisstijl zorgt ervoor dat al je communicatie uitingen, bijvoorbeeld de website, Facebook en flyer in stijl overeenkomen. Met een logo, standaardopmaak en het gebruik van een standaard lettertype kom je al een heel eind.

Je leest er alles over in dit artikel van LSA bewoners over huisstijl.

Tip: vraag om gratis hulp van een professionele vormgever.

Het kan slim zijn om een vormgever mee te laten denken bij het ontwikkelen van je huisstijl. Dwarsverband werkt samen met een professionele vormgever die ook jou op weg kan helpen. Neem contact met ons op.

Website

Een eigen website is onmisbaar als locatie in zelfbeheer. Via je eigen website kunnen anderen je vinden en weten wat er te doen is op jouw locatie.

Zorg in ieder geval dat er de meest actuele activiteitenprogramma, mogelijkheden voor verhuur en contactgegevens op staan. En dat in de kleuren en standaardopmaak van je huisstijl en met je logo natuurlijk.

Het opzetten en bijhouden van een website hoeft niet veel werk te zijn en ook niet veel te kosten. Veel locaties maken gebruiken van een WordPress website.

Social media

Lees eerst dit artikel over sociale media van LSA bewoners. De belangrijkste informatie staat hierin.

Facebook
De meeste locaties in zelfbeheer maken gebruik van Facebook. Het is ideaal om jezelf te laten zien en mensen betrokken te houden. Facebook wordt vooral gebruikt door al wat oudere doelgroep.

Zorg dat de foto in de banner (bovenaan je pagina) een foto is die de sfeer bij jullie goed weergeeft. In een fotobewerkingsprogramma’s en ook in het programma Canva kun je de foto zo bewerken dat hij precies past in de Facebook banner en niet onscherp wordt. Voor je profielfoto kan je je logo gebruiken. Zo zorg je dat je huisstijl ook terugkomt op Facebook en vergroot je je herkenbaarheid.

Instagram
Als je een jong/nieuw publiek wil aantrekken, maak dan ook gebruik van Instagram. Het is het snelst groeiende platform op het gebied van sociale media, er zit een heel groot deel van de doelgroep die niet meer op Facebook zit.

Ook hier kan je als profielfoto je logo gebruiken of een andere kenmerkende foto. Voeg een paar steekwoorden toe, zoals buurthuis en/of je wijk. Via Instagram presenteer je je vooral in beeld. Laat in de foto’s die je post een totaalbeeld zien. Niet alleen van je activiteiten, maar bijvoorbeeld ook van evenementen, verhuur, inloop, bijzondere vieringen, etc. Zodat je in één oogopslag ziet wat je locatie is en wat er bij jullie te doen is.

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief kan een effectieve manier zijn om mensen te attenderen op je activiteiten en de betrokkenheid bij je organisatie te vergroten. Zorg voor korte nieuwsbrieven, met niet teveel onderwerpen. Verwijs zo naar een langer artikel op je website voor meer informatie, daarmee trek je ook mensen naar je eigen website. Schrijf vlot en wervend, zie wervend/ creatief schrijven.

Je kan een nieuwsbrief opmaken in Word. Makkelijker, sneller en professioneler is om hier een apart programma voor te gebruiken. Voorbeelden zijn Mailchimp of Mailpoet. Beide zijn online en gratis te gebruiken. Ook het verzenden van de nieuwsbrief gaat zo een stuk sneller, zie het artikel Verspreiden van promotiemateriaal – nieuwsbrief.

Flyers en posters maken (Canva)

Een flyer of poster wordt soms in in Word gemaakt. Dit is niet het meest ideale programma hiervoor: vaak verspringt tekst en afbeelding en de mogelijkheden zijn zeer beperkt. Er zijn andere online programma’s waarmee je in een handomdraai zelf professioneel uitziende flyers en posters kunt maken. Bijvoorbeeld het (gratis) online programma Canva.

In deze handleiding wordt je stap voor stap meegenomen hoe je handig en makkelijk een poster of flyer maakt. De handleiding is gemaakt door een andere organisatie (het FMDO), maar ook goed bruikbaar voor ons. Je kan ook handleidingen op de website van Canva vinden.

Tip: wist je dat Canva gratis is voor Verenigingen & Stichtingen

Nog vragen over Canva? Wil je je logo in het juiste formaat? Hulp bij het maken van je huisstijl? Of feedback op je zelfgemaakte poster of flyer? Onze vormgever kijkt graag mee. Neem contact met ons op en dan onderzoeken we de mogelijkheden.

Bekijk voorbeelden van flyers gemaakt in CANVA door leden:

Buurtwerkkamer TOP flyer

Buurtwerkkamer TOP weekrooster 

Flyer De Dame

Wervend / creatief schrijven

Een wervende, creatieve schrijfstijl trekt de aandacht en zorgt ervoor dat mensen blijven lezen. Hieronder een aantal tips, van onder andere De Schone Schrijfster.

Promoteksten (flyer/ poster/ uitnodiging/ socials):

  • Let erop dat de praktische informatie – datum, tijd, locatie, toegang (hoe kaartjes te kopen en de prijs, hoe te reserveren) – altijd duidelijk vermeld staan.
  • Een pakkend begin, bijvoorbeeld een quote van de artiesten of een vraag aan het publiek; `weet jij al wat je dit weekend gaat doen?´
  • Bedenk dat geïnteresseerden vaak meer informatie willen. Je kunt een (QR) link invoegen naar de website of FB-evenement waar informatie te vinden is.
  • En er zijn nog notificaties als: kindvriendelijk, is er eten of drinken? Zijn er dingen anders dan normaal, bijvoorbeeld een andere ingang? Is het evenement gratis?
  • Noem sponsoren in je promotiemateriaal “met dank aan” of alleen de logo’s.

Aandachttrekkers in webteksten

  • De vorm: een leuke intro die mensen nieuwsgierig maakt, een goede structuur, tussenkopjes, klare taal
  • De inhoud: advies, herkenning, verhalen over mensen

Schrijf je een nieuwsbrief of een artikel voor op de website of op Facebook? Begin dan met iets prikkelends, iets wat de aandacht wekt en nieuwsgierig maakt.

Tips om de inleiding van je tekst spannend te maken:

  • Vertel een bijzonder verhaal uit je nieuwsbrief of artikel.
  • Stel een vraag of maak een vergelijking.
  • Laat iemand aan het woord. Of gebruik een citaat van een beroemdheid.

Opbouw

Zorg voor een goede opbouw, bijvoorbeeld met de piramidestructuur:

  • Eerst de kernboodschap.
  • Dan de onderbouwing, uitleg of voorbeelden.

De piramide is zeer geschikt voor online teksten waar mensen vaak zoeken naar informatie en niet regel voor regel lezen.

Tussenkopjes boven alinea’s

Een goede tussenkop:

  • is kort – maximaal 5 woorden
  • is pakkend
  • geeft de kern van de alinea weer
  • is prikkelend, maar niet misleidend
  • valt op (vet, kleur, cursief)
  • En gebruik korte zinnen: Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort. Gebruik online maximaal 15 woorden per zin. Of gebruik eens een opsomming!

Titels

Tips voor titels:

  • de drieslag: See, buy, fly
  • alliteratie (beginrijm): Melancholie en malaise bij theater Appel
  • de tips en geheimen: Het geheim achter een geordende administratie of 7 manieren om je website beter vindbaar te maken
  • het citaat: “Contracten zijn georganiseerd wantrouwen, terwijl netwerken drijven op vertrouwen.” (Annemieke Roobeek)
  • humor: Knietje voor tbs’ers – het knieslot om vluchten te verhinderen

Beeldmateriaal

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Het is handig om een beeldarchief – of simpel gezegd een map met foto´s – te maken en onderhouden. Daar verzamel je alle mooie foto´s die je voor verschillende doeleinden kunt gebruiken. Ook voor je subsidieaanvraag en/of verantwoording.

Gebruik foto’s met een hoge resolutie, het liefst gemaakt met een camera. Foto´s die met een telefoon gemaakt zijn kun je in sommige gevallen ook gebruiken, maar zorg dan wel dat je het originele bestand hebt. 

Foto’s verstuurd via Whatsapp zijn niet geschikt omdat de app de bestanden verkleint waardoor de kwaliteit afneemt. Vraag de persoon die de foto heeft gemaakt om je de originele foto te sturen via de mail of wanneer het grote bestanden zijn kun je Wetransfer gebruiken. Daarmee kun je grote formaten versturen.