KENNISBANK
Kennisbankmenu
Maken en vormgeven van de promotie
Om als buurtlocatie te bloeien is goede communicatie met de buurt van levensbelang. Weet de buurt dat je bestaat? Weet je welke behoeftes in de buurt spelen? Heb je voldoende draagvlak in de buurt?
Niets werkt verbindender dan persoonlijk contact en een goed gesprek. Maar voordat je dat contact met buurtbewoners hebt, moeten ze je wel vinden. Herkenbaar promotiemateriaal zorgt ervoor dat je locatie opvalt, en dat bewoners je locatie op verschillende manieren tegenkomen. Het zorgt dat bewoners je herkennen en weten te vinden. En dat is waarmee jouw locatie een meerwaarde kan hebben voor de buurt.
In dit artikel gaan we in op het maken en vormgeven van de promotiematerialen om dit mee te bereiken.
Ga direct naar:
Huisstijl
Het is belangrijk een herkenbare huisstijl te ontwikkelen. Zo weet iedereen altijd in één oogopslag dat het om jouw buurthuis gaat.
De huisstijl zorgt ervoor dat al je communicatie uitingen, bijvoorbeeld de website, Facebook en flyer in stijl overeenkomen. Met een logo, vaste kleuren en een lettertype die je standaard gebruikt kom je al een heel eind.
Uit het Dwarsverband
Een vormgever mee laten denken bij het ontwikkelen van je huisstijl? Dwarsverband werkt samen met een professionele vormgever die ook jou op weg kan helpen. Neem contact met ons op om gratis hulp te krijgen.
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over dit onderwerp gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Externe ondersteuning & verdieping
Een vormgever kan je helpen een eigen huisstijl te ontwikkelen. Werk je met Canva? Daar kan je je huisstijl instellen als “merk”. Dat maakt het heel makkelijk om te ontwerpen in je huisstijl.
Lees meer over huisstijlen in deze artikelen:
Website
Een eigen website is onmisbaar als locatie in zelfbeheer. Via je eigen website kunnen anderen je vinden en weten wat er te doen is op jouw locatie.
Zorg in ieder geval dat je contact- en adresgegeven en openingstijden er op staan. Het meest actuele activiteitenprogramma, en indien van toepassing de mogelijkheden voor verhuur zijn ook belangrijk om terug te kunnen vinden. Gebruik je logo, de kleuren en de standaardopmaak van je huisstijl voor de vormgeving.
Het opzetten en bijhouden van een website hoeft niet veel werk te zijn en ook niet veel te kosten. Veel locaties maken gebruiken van een WordPress website.
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over promotie gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Externe ondersteuning & verdieping
Lees meer en laat je helpen door de volgende hulpbronnen.
Sociale media en online wijkplatforms
Steeds meer locaties gebruiken sociale media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Whatsapp en YouTube bijvoorbeeld. En vergeet Google maps niet. Daarbij zijn er ook veel verschillende online platforms gericht op wijken, zoals Nextdoor, SOO (voor kinderen), WijkConnect en Doe mee in Utrecht.
Op veel platforms en sociale media kan je een (organisatie)profiel aanmaken met je logo of een foto. Hier kan je dan vaak ook algemene informatie over je buurthuis, contactgegevens en een link naar je locatie op google maps kwijt. Dat maakt je locatie beter vindbaar en bereikbaar, en is een goede aanvulling op (of zelfs vervanging van) je website.
Elk platform heeft zijn eigen manier om te laten zien wat er op jouw locatie gebeurt: berichten, foto’s, activiteiten voor op een agenda.
Wijkplatforms
Veel buurtplatforms richten zich op het online zetten van je activiteitenprogramma. Het is soms lastig kiezen welke in jouw buuurt het beste wordt gezien en gebruikt door de bewoners.
We zien een verschil tussen landelijk opgezette platforms en lokale initiatieven. Wijkconnect.com en mijnbuurtje.nl zijn bijvoorbeeld platforms die landelijk opgezet zijn, en lokaal in Utrecht veel worden gebruikt. Daarnaast is ook Doe Mee in Utrecht interessant: een echt lokaal platform van Utrechtse bodem met veel succes in ons stadsie, waar je makkelijk je eigen activiteit op kan zetten.
Er zijn ook veel bewoners die in eigen beheer een buurtplatform opzetten. Dat kan in het klein, met een whatsappgroep van een straat of buurt, of groter, zoals de besloten facebookgroep van een wijk. En sommige initiatieven maken hun platform niet op sociale media maar op een eigen website, met de hulpmiddelen van GebiedOnline. In drie Utrechtse wijken hebben initiatieven in eigen beheer zo’n wijkplatform gemaakt: www.oostvoorelkaar.nl, www.wijkwijzernoordoost.nl, en www.lunetten.nl.
De meeste locaties in zelfbeheer maken gebruik van Facebook. Het is ideaal om jezelf te laten zien en mensen betrokken te houden. Facebook wordt vooral gebruikt door al wat oudere doelgroep.
Zorg dat de foto in de banner (bovenaan je pagina) een foto is die de sfeer bij jullie goed weergeeft. In een fotobewerkingsprogramma’s en ook in het programma Canva kun je de foto zo bewerken dat hij precies past in de Facebook banner en niet onscherp wordt. Voor je profielfoto kan je je logo gebruiken. Zo zorg je dat je huisstijl ook terugkomt op Facebook en vergroot je je herkenbaarheid.
Als je een jong/nieuw publiek wil aantrekken, maak dan ook gebruik van Instagram. Het is het snelst groeiende platform op het gebied van sociale media, er zit een heel groot deel van de doelgroep die niet meer op Facebook zit.
Ook hier kan je als profielfoto je logo gebruiken of een andere kenmerkende foto. Voeg een paar steekwoorden toe, zoals buurthuis en/of je wijk. Via Instagram presenteer je je vooral in beeld. Laat in de foto’s die je post een totaalbeeld zien. Niet alleen van je activiteiten, maar bijvoorbeeld ook van evenementen, verhuur, inloop, bijzondere vieringen, etc. Zodat je in één oogopslag ziet wat je locatie is en wat er bij jullie te doen is.
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over promotie gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Externe ondersteuning & verdieping
De belangrijkste informatie over sociale media staat in dit artikel van Dorpshuizen.nl:
In dit artikel worden 9 landelijk opgezette wijkplatforms vergeleken:
Frankwatching – Leer je buren kennen: 9 digitale buurtplatforms vergeleken
Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief kan een effectieve manier zijn om mensen te attenderen op je activiteiten en de betrokkenheid bij je organisatie te vergroten.
Zorg voor korte nieuwsbrieven, met niet teveel onderwerpen. Verwijs zo naar een langer artikel op je website voor meer informatie, daarmee trek je ook mensen naar je eigen website. Schrijf vlot en wervend.
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over promotie gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Daarnaast kan het volgende kennisbankartikel interessant zijn:
Communicatie- Verspreiden van promotiemateriaal – nieuwsbrief
Communicatie – Maken en vormgeven van promotiemateriaal – Wervend/ creatief schrijven
Externe ondersteuning & verdieping
Lees meer en laat je helpen door de volgende hulpbronnen.
Flyers en posters maken (Canva)
Hoe maak je een leuke, aansprekende flyer of poster? Veel mensen zijn geneigd hun flyer of poster in Word te maken. Maar er zijn betere opties die ook makkelijk zijn.
Word is niet het meest ideale programma hiervoor: vaak verspringt tekst en afbeelding en de mogelijkheden zijn zeer beperkt. Er zijn andere online programma’s waarmee je in een handomdraai zelf professioneel uitziende flyers en posters kunt maken. Zoals het gratis online programma Canva. Gebruik je Canva vaker, dan heb je ook makkelijk je huisstijl, logo en foto’s ingesteld en bij de hand.
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over promotie gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Hulp nodig? Onze vormgever kijkt graag met je mee. Ze kan bijvoorbeeld je vragen over Canva beantwoorden, je logo in het juiste formaat zetten of feedback en tips geven. Neem contact met ons op en dan onderzoeken we de mogelijkheden.
Bekijk voorbeelden van flyers gemaakt in Canva door leden:
Externe ondersteuning & verdieping
Wist je dat Canva gratis is voor Verenigingen & Stichtingen?
Hulp nodig met Canva? Er staan veel tips op hun website. Ook de FMDO vond Canva een handig programma en schreef een handleiding waarin je stap voor stap meegenomen wordt hoe je handig en makkelijk een poster of flyer maakt. De handleiding is ook goed bruikbaar voor ons!
Canva – Ontwerp nu zelf wat je maar wilt
Wervend/creatief schrijven
Een wervende, creatieve schrijfstijl trekt de aandacht en zorgt ervoor dat mensen blijven lezen.
Informatieve teksten en nieuws
Geïnteresseerden kijken vaak eerst eens op je website en social media pagina’s om te kjken wat voor plek jullie zijn. Pakkende teksten op jullie website en nieuwsberichten die lekker lezen en de aandacht trekken, helpen om deze lezers te enthousiasmeren.
Inhoud
Inhoudelijk wil je de relevante informatie geven. Voor nieuwsberichten kan het goed werken om berichten te schrijven waar mensen zich in herkennen of advies uit kunnen halen. Ook verhalen over mensen doen het goed.
Hoe schrijf ik een inleiding die de aandacht wekt en nieuwsgierig maakt? Stel een vraag, maak een vergelijking of begin met een bijzonder verhaal uit je tekst. Ook een citaat prikkelt om verder te lezen: een uitspraak van iemand die in jouw tekst voorkomt, of van een beroemdheid die iets over het onderwerp gezegd heeft.
Vorm
Schrijf je webtekst of bericht in klare taal. Korte teksten van enkele zinnen werken goed voor sociale media, je kan dan eventueel een link naar een langer artkel toevoegen. Bij een informatieve tekst van meer dan één alinea wil je een goede structuur met tussenkopjes hebben, en een leuke intro die mensen nieuwsgierig maakt.
Promotieteksten
Soms wil je een specifieke activiteit of actie promoten, een uitnodiging sturen, vrijwilligers werven of voor een ander specifiek doel aandacht vragen. Dan kan het zijn dat je een wervende tekst wil schrijven voor een social media bericht, of voor drukwerk zoals een flyer of poster.
Begin je tekst pakkend, bijvoorbeeld met een quote van de artiest of een vraag aan de lezer: ‘weet jij al wat je dit weekend gaat doen?’.
Let erop dat de praktische informatie van bijeenkomsten en activiteiten er altijd duidelijk op vermeld staan:
- datum
- tijd
- locatie
- toegang: moet je reserveren, zo ja hoe dan?
- toegang: is het gratis, zo niet: wat is de prijs en hoe betaal je?
- bijzonderheden, zoals: is het geschikt voor elke leeftijf, is er eten of drinken? Zijn er dingen anders dan normaal, bijvoorbeeld een andere ingang?
- hoe ze aan meer informatie kunnen komen
Noem ook je sponsoren in je promotiemateriaal. Bijvoorbeeld door af te suiten met “Met dank aan” of alleen de logo’s.
Tip: Je kunt een (QR) link invoegen naar de website of een online platform waar je activiteit op staat en waar meer informatie te vinden is.
De opbouw van je tekst
Zorg voor een goede opbouw. Veel mensen lezen niet regel voor regel, maar zijn op zoek naar informatie en lezen daarom schuin door je tekst heen. Een goede opbouw helpt hen de informatie te vinden die ze zoeken.
Inhoudelijke opbouw
Veel nieuwsberichten gebruiken een pyramidestructuur, waarbij de eerste alinea meteen de kernboodschap geeft en van daaruit meer onderbouwing, uitleg of voorbeelden worden toegevoegd.
Opmaak
Het eerste wat de lezer ziet zijn de titel en tussenkoppen van je tekst: daaraan ziet de lezer of de tekst de informatie bevat die diegene zoekt. Een goede kop is kort – maximaal 5 woorden – en valt op (vet, kleur, cursief).
In de tekst zelf wil je korte zinnen gebruiken en bij elkaar zetten wat bij elkaar hoort. Gebruik online maximaal 15 woorden per zin. Of gebruik eens een opsomming.
Zelf aande slag: een pakkende kop verzinnen
Een goede titel geeft kernachtig weer waar de tekst over gaat, zodat de lezer weet of het de informatie bevat die diegene zoekt. Een prikkelende kop nodigt uit tot verder lezen, maar zorg wel dat het goed aan blijft sluiten bij de inhoud: anders wordt het verwarrend voor de lezer of voelt deze zich misleid.
Één van deze vormen kan je helpen een pakkende titel of tussenkop te verzinnen:
- de drieslag: See, buy, fly
- alliteratie (beginrijm): Melancholie en malaise bij theater Appel
- de tips en geheimen: Het geheim achter een geordende administratie of 7 manieren om je website beter vindbaar te maken
- het citaat: “Contracten zijn georganiseerd wantrouwen, terwijl netwerken drijven op vertrouwen.” (Annemieke Roobeek)
- humor: Knietje voor tbs’ers – het knieslot om vluchten te verhinderen
Uit het Dwarsverband
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over promotie gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Externe ondersteuning & verdieping
Deze en meer handige schrijftips vind je ook op de website van De Schone Schrijfster:
Beeldmateriaal
Show, don’t tell. Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Wanneer je je verhaal met minder woorden en meer beelden kan vertellen, spreekt dat aan. Het is een mooie manier om aan (potentiële) nieuwe bezoekers te laten zien wat er op jouw locatie gebeurt.
Beelden zijn toegankelijker en minder werk voor de lezer. Ze kunnen iemand verleiden eens langs te komen om mee te doen, of helpen om samen terug te kijken op mooie ervaringen en herinneringen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de video en foto’s op je website. Op social media is het gebruik van beeldmateriaal zelfs nog belangrijker omdat mensen minder tijd hebben en nemen om iets te lezen. De beelden geven direct een indruk van hoe het bij jullie is. Het verlaagt de drempel voor nieuwe bezoekers om binnen te komen.
Tip: Ook wanneer de gemeente of andere instantie je vraagt om de toegevoegde waarde van je locatie zichtbaar te maken, zijn video’s en foto’s een sterk middel!
Tip: Op Facebook kan je de video of een paar mooie foto’s bovenaan vastzetten bij ‘uitgelicht’. Zo is het altijd het eerste wat je ziet.
Beelden gebruiken
Of je de beelden nu in een verslag, op een flyer, op je website of op sociale media zet: zorg altijd dat je toestemming hebt van de mensen die op de foto staan (of, als het kinderen zijn, van de ouders) en van de fotograaf.
Vaak is het goed de beelden kort te introduceren of een ondertitel te geven. Dit helpt de lezer te begrijpen wat er te zien is en waarom dat belangrijk is.
Heb je een mooie video of andere beelden die jouw locatie laten zien? Gebruik en deel deze zoveel mogelijk om je locatie bekendheid te geven:
- In de handtekening van je e-mail.
- In (buurt)netwerken, bijvoorbeeld via Facebook en Whatsapp.
- In alle aanvragen en verantwoordingen richting de gemeente, fondsen en andere financiers.
- Op een scherm van je buurtlocatie, bijvoorbeeld tijdens een feest.
Ook kan je beelden naar bijvoorbeeld het wijkbureau opsturen, of naar andere organisaties in de wijk. Gebruik ze om jezelf voor te stellen, en vraag gelijk of zij de beelden misschien willen delen. Zo maakt ook hun netwerk kennis met jouw locatie.
Bestandsformaat
Zijn je foto’s of video’s te klein, dan is het beeld soms niet scherp. Maar zet je te grote bestanden op je website, dan kan het erg lang duren voordat een pagina laadt en wordt je website traag. Je wil daarom toch altijd voor een lage resoltie gaan.
Voor je website en social media is 150 a 200 MB een goed uitgangspunt. Voor de verantwoording en documenten gebruik je ook lage resolutie foto’s, maar kunnen ze wel wat groter zijn: 400-12 MB. Maar bewaar ook het originele bestand in hoge resolutie voor later gebruik. Laat je foto’s of afbeeldingen op een groot scherm zien? Neem dan het originele bestand!
Tip: Wanneer je foto’s en video’s verstuurd via Whatsapp, maakt de app deze bestanden kleiner waardoor de kwaliteit afneemt. Vraag de persoon die de foto heeft gemaakt om je de originele foto te sturen via de mail, dan blijven ze het originele formaat. Wanneer het teveel of te grote bestanden zijn, kun je ook Wetransfer gebruiken.
Professionele beelden
Soms loont het ook om een professioneel iemand in te huren. Met professionele foto’s of video’s kun je goed de sfeer van je locatie overbrengen. En een illustrator kan prachtig een bijeenkomst of verhaal inbeeld brengen.
Foto’s bewaren: beeldarchief
Het is handig om een beeldarchief aan te leggen met foto’s en andere afbeeldingen, zodat je die later nog eens kan gebruiken. Simpel gezegd maak je een map met al het mooie beeldmateriaal dat je hebt. Maak bijvoorbeeld een archief aan te maken in Google Drive, OneDrive of Dropbox. Of verzamel filmpjes op een Youtube kanaal.
Verzamel professionele of goede beelden van jouw locatie en de activiteiten. Goede beelden zijn over het algemeen voldoende belicht, helder van kleur en scherp. Geef de beelden een passende naam met datum en evenement en de fotograaf. Zo vind je de beelden makkelijker terug en kan je ze voor verschillende doeleinden gebruiken.
Zijn de foto’s gemaakt door een professionele fotograaf? Zorg dat duidelijk is wat de afspraken zijn voor het gebruik van de foto’s. En of een naamsvermelding nodig is.
Staan er mensen herkenbaar op de foto? Als je geen toestemming van hen hebt om het beeld te gebruiken, kan je deze beter niet in je beeldarchief bewaren.
Tip: maak een mapje met hoge- en lage resolutie beelden. Zo heb je voor verschillende doeleinden het juiste bestandsformaat.
Uit het Dwarsverband
Van de meeste locaties is via Dwarsverband in 2022 en 2023 een eigen video gemaakt. Heeft jouw locatie nog geen video maar willen jullie dit wel? Neem gerust contact met ons op, dan bekijken we de mogelijkheden.
Ook hebben hebben we inmiddels ook goede professionele fotografen en illustrators in ons netwerk met wie we je in contact kunnen brengen.
Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over promotie gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons.
Daarnaast kunnen de volgende kennisbankitems uit “Beheer en exploitatie” interessant zijn:
Vergunningen en regelgeving – Gegevensbescherming (AVG Privacywetgeving)
Externe ondersteuning & verdieping
Wil je nog een keer een fotograaf inhuren maar heb je weinig budget? De Vrijwilligers Centrale Utrecht heeft een poule media makers met hele schappelijke tarieven.