JONGERENCENTRUM UTRECHT (JCU)

In plaats van op straat te hangen, komen de jongeren bij ons.

Stichting Jongerencentrum Utrecht is een zelfbeheerorganisatie voor jongeren tussen de vijftien en dertig jaar. We zijn in 1993 opgericht door jongeren van Turkse komaf.  Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een plek die alle jongeren uit de buurt weten te vinden, ongeacht hun achtergrond of etniciteit.

We hebben een groot, divers activiteitenaanbod. Wekelijks komen zo’n 500 jongeren bij ons. We kijken voetbalwedstrijden, er wordt geplaystationed en we spelen tafeltennis en tafelvoetbal. Donderdagavond is het meisjesavond, voor zo’n vijftig meisjes een veilige omgeving waarbinnen ze een sociaal netwerk opbouwen.

Naast de wekelijkse activiteiten vieren we het Suikerfeest en organiseren we bijeenkomsten voor jongeren. Wij werken in een informele en gezellige sfeer met een actief bestuur en een enthousiast team van vrijwilligers. Er wordt serieus vergaderd, maar er is ook tijd voor een grapje tussendoor. Mensen uit de wijk zijn vaak bereid een handje te helpen. Vele handen maken licht werk!