KENNISBANK
Kennisbankmenu
Organisatie Culturele Evenementen
Bij het organiseren van een cultureel evenement komt heel wat om de hoek kijken. Naast het programma is er ook de productie, promotie en de zakelijke kant. Soms een hele uitdaging. We helpen je graag op weg.
Ga direct naar:
Waarom Cultuur?
Wat is het belang voor de buurt? Cultuur prikkelt de verbeelding, brengt mensen samen en verbindt. In de Utrechtse wijken komen lang niet alle bewoners in aanraking met cultuur. De buurtinitiatieven bevinden zich in het hart van de wijk. Er is geen betere plaats om op een laagdrempelige manier kennis te maken met cultuur en de kunstenaars uit de wijk.
Kennis en ervaring die we hebben opgedaan delen we middels onze kennisbank. Ook is er veel kennis en ervaring bij de leden die culturele programmering samenstellen. Tijdens de Werkgroep Cultuur, worden deze inzichten uitgewisseld. Ook gaat de werkgroep in op bepaalde thema´s als promotie, programmeren en begroten. Als lid van Dwarsverband ben je welkom om aan te sluiten. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar; info@dwarsverbandutrecht.nl
Tip: ben je lid van Vereniging Dwarsverband, meld je dan aan voor Werkgroep Cultuur. Stuur een mail naar info@dwarsverbandutrecht.nl.
Wil je meer weten over het Cultuur Project?
Fondsen en subsidies
Voor fondsen en subsidies verwijzen we je door naar het artikel Fondsenwerving. Daar vind je naast tips ook een overzicht van kansrijke fondsen voor cultuur.
Behulpzame downloads: kosten & financiering
In dit artikel kun je verschillende bestanden downloaden die handig zijn om je kosten in beeld te krijgen, en wanneer je financiering krijgt of aanvraagt. Bestanden die je mogelijk nodig hebt, zoals de logo´s van Dwarsverband en Fonds voor Cultuurparticipatie voor communicatie uitingen van evenementen waar je subsidie van ons voor krijgt. Ook vind je hier bestanden die je ondersteunen bij de organisatie van je evenement, zoals een voorbeeld van een begroting.
Begroting
Een begroting opstellen is een uitgebreide taak. Met het onderstaande voorbeeld, dat zeker niet allesomvattend is, helpen we je op weg om je begroting zo compleet mogelijk te maken. Dit voorbeeld kun je als leidraad gebruiken voor het opstellen van je eigen begroting. Heb je vragen of wil je hulp? Schroom niet om ons te vragen.
Betalen artiesten
Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met artiesten over of en zo ja hoeveel ze betaald zullen krijgen. En wat ze precies leveren voor dat geld. Hoe lang treden ze bijvoorbeeld op? En wat nemen ze zelf mee aan instrumenten en techniek? Ga ook vooraf in gesprek hoe de betaling wordt gedaan.
Artiesten die geregistreerd als ZZP’er werken met een factuur. Op een factuur wordt door acts en artiesten 9% BTW gerekend, houd hier rekening mee in je budget en afspraken met de artiest. Startende- of hobby artiesten hebben dit vaak niet en werken dan met een gageverklaring van de belastingdienst. Deze moeten ze invullen en met kopie ID opsturen. Bij een gageverklaring wordt géén BTW gerekend. Je kunt de betaling contant of digitaal doen, zorg bij uitbetaling in contanten dat je de factuur of verklaring binnen hebt. Heb je hier vragen over? We denken graag met je mee. Om je op weg te helpen kun je hieronder een gageverklaring artiesten downloaden.
Voorbeeld aanvragen
Een aanvraag doen is soms een hele klus. Maar je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Hier delen we enkele voorbeelden van geslaagde aanvragen die de leden hebben gedaan.
Voorbeeld De Nieuwe Jutter
Aanvraag bij KF Hein Fonds, Prins Bernard Cultuurfonds en Elise Mathilde voor geluidsapparatuur
Voorbeeld Nieuw Rotsoord
Twee aanvragen bij het initiatievenfonds.
Logo´s
Wordt je programma door een fonds of gemeente gefinancierd? Heb je partners of lokale sponsors? Dan is het belangrijk om hen duidelijk te vermelden. Wordt je programma (deels) gefinancierd door subsidies via Vereniging Dwarsverband? Dan kun je hier een logobanner downloaden. Daar staan alle partners en fondsen vermeld met wie wij samenwerken en die jouw programma mogelijk maken. Heb je een ander formaat nodig, bijvoorbeeld voor social media. Stuur een mailtje naar info@dwarsverbandutrecht.nl
Behulpzame downloads: programmeren
In dit artikel kun je verschillende bestanden downloaden. Bestanden die je ondersteunen bij de organisatie van je evenement, zoals een leeg draaiboek.
Utrechtse artiesten
Heb je inspiratie voor je programma nodig? Inmiddels hebben we met elkaar een netwerk opgebouwd. Een netwerk van artiesten en kunstenaars die eerder bij onze leden een workshop gaven, optraden of exposeerden en de wens hebben om dat ook bij andere buurthuizen te doen. Wil je inspiratie of zoek je een act? stuur een mail naar info@dwarsverbandutrecht.nl of bel 06-43704785. We hebben ook wat vaste contacten die je zelf kunt benaderen. Hun gegevens vind je in de onderstaande database. We hebben daar ook een heleboel goede tips bij, die vind je in de handleiding van de database.
Ben of ken jij een artiest die ook mooi aanbod heeft voor op een buurtlcatie? Artiesten en cutuuraanbieders kunnen zich bij ons aanmelden.
Informatief bestand over taakomschrijvingen
Bij een evenement zijn er taken die je onder kunt verdelen in verschillende rollen namelijk: organisator, promotie-coordinator, stagemanager, host en technicus. Iedere rol heeft eigen verantwoordelijkheden en checklisten. Hoe je deze rollen met elkaar oppakt en vormgeeft is met name afhankelijk van de grootte van het evenement. Hoe groter het evenement, hoe meer eilandjes van verantwoordelijkheden er ontstaan. Bij een klein evenement kun je deze taken ook samensmelten zodat er minder vrijwilligers nodig zijn en/of bepaalde taken schrappen.
Lees meer in het Kennisbank artikel “Wie en wat is er nodig?”
Promotie-planner
Vind je het fijn om de promotie vooruit te plannen? Download dan deze planner. Heb je vragen of wil je hulp bij je promotiestrategie? Vraag ons gerust om hulp!
Voorbeeld van een promotieplanner per evenement
Voorbeeld van een promotieplanner per jaar
Tips en voorbeeldtekst voor promotie van buurthuis evenement
Draaiboek
Hier vind je een leeg draaiboek. Een draaiboek is eigenlijk een soort script dat alle stappen van een evenement beschrijft en wie welke rol daarin heeft. Het format kun je als leidraad gebruiken voor het opstellen van je eigen draaiboek. Schrik niet, dit draaiboek is opgesteld voor middelgrote evenementen. Voor een klein buurtevenement kun je heel wat kopjes schrappen. Heb je vragen of wil je hulp? We helpen je graag!