NIEUWS

Dit moet je weten over de accountantsverklaring

Alle initiatieven die meer dan €125.000,- subsidie krijgen, moeten jaarlijks een accountantsverklaring indienen bij de gemeente. Veel leden vragen hiervoor een controleverklaring aan. Wist je dat dat niet altijd nodig is? Als je minder dan €500.000,- aan totale inkomsten ontvangt, kun je ook kiezen voor een beoordelingsverklaring. Dit is eenvoudiger en goedkoper. We hebben voor je uitgezocht welke eisen de gemeente Utrecht stelt aan ontvangers van subsidie en in het verantwoordingsprotocol is duidelijk opgenomen dat een ‘echte’  accountantsverklaring dus niet altijd nodig is. 

Wat staat er in het verantwoordingsprotocol?

In het verantwoordingsprotocol van de gemeente Utrecht staat welke verantwoording en dus ook welke accountantscontrole nodig is.. Onder punt 3.4, bij IV, staat een alternatief voor een controleverklaring

IV Een separate financiële verantwoording met een beoordelingsverklaring van de accountant, die voldoet aan de eisen in het Accountantsprotocol Subsidies Gemeente Utrecht in combinatie met:

  • Een verklaring van het bestuur aangaande het voldoen aan de subsidieverplichtingen
  • Een jaarrekening waarin indien van toepassing het bestemmingsfonds is opgenomen aansluitend op de verantwoording. De jaarrekening hoeft niet te voldoen aan verdere eisen in dit verantwoordingsprotocol.
  • Uitsluitend indien beschikbaar: de verklaring van de accountant bij de jaarrekening (het Accountantsprotocol Subsidies Gemeente Utrecht is niet van toepassing)

Heb je dus minder dan €500.000 aan inkomsten? Dan is een beoordelingsverklaring voldoende, zolang je ook de bestuursverklaring en jaarrekening aanlevert. Voor die jaarrekening is geen accountantsverklaring nodig. 

Gezellig samen bij De Nieuwe Jutter

2 tips voor meer grip op je administratie

  1. We hebben op onze kennisbank een pagina met veel informatie over subsidies. Handig als je op zoek bent naar financiering voor een project. 
  2. Zoek je nog een accountant of administratiekantoor? Inmiddels hebben een aantal van onze leden goede ervaringen met de ‘Accountant voor de Non Profit’ . Een accountant die juist wel blij wordt van kleine stichtingen en verenigingen geleid door een vrijwillig bestuur (en die blijken nogal schaars te zijn). Naast de diensten van een accountant kunnen ze ook je administratie verzorgen. Handig, want dan is alles goed op elkaar afgestemd. Hoe meer leden meedoen, hoe beter ze kunnen helpen (en mogelijk de kosten aanpassen). Dit is uiteraard alleen een advies; je bent vrij om je eigen accountant en administratiekantoor te kiezen.

Vragen?

Heb je nog vragen over de accountantsverklaring of andere financiële zaken? Neem gerust contact met ons op. Mail Sarah op sarah@dwarsverbandutrecht.nl.  We brengen je dan in contact met Rien Kooij, een ander lid, of organiseren een penningmeesterkring waar penningmeesters elkaar onderling helpen.