NIEUWS

Digibeet of Digiweet?

Hoe digitaal is jouw locatie en waar heb je behoefte aan? We vroegen het aan (bijna) al onze leden. In dit artikel lees je de belangrijkste uitkomsten. Een ding kunnen we al meteen verklappen: hier en daar kunnen locaties nog wel wat hulp gebruiken. We organiseren daarom een masterworkshop digitalisering in het najaar. Houd onze nieuwsbrief en website in de gaten voor meer informatie.

Apparatuur aanschaffen

Een eigen laptop, computer, printer of beamer? De meeste locaties hebben dat wel. Voor intern gebruik, voor mensen die een ruimte huren of om bezoekers te helpen met vragen. Maar vaak wordt ook de eigen laptop of computer gebruikt.

Mocht je apparatuur willen aanschaffen, dan zijn daar verschillende mogelijkheden voor:

• vanuit je eigen vermogen (of reserveer een bedrag voor volgend jaar)
  • vraag een fonds je te helpen, bijvoorbeeld het Postcode Loterij Buurtfonds
  • neem het mee in de subsidieaanvraag voor volgend jaar
  • vraag in je netwerk

Denk je ook aan het meefinancieren van een licentie voor bijvoorbeeld Office en een goed antivirusprogramma?

Waar sla je je documenten op?

Op (privé)computers of laptops, op een harde schijf, uitgeprint in een archief of online: opslaan gebeurd op veel manieren. Dat maakt iets terugzoeken lastig. En het is ook wel ‘gevaarlijk’, want als vrijwilligers of bestuursleden wisselen gaat belangrijke informatie verloren. Als je je documenten online (in the cloud) opslaat, kan iedereen die jij toegang geeft erbij en kan je makkelijk zoeken. Dat kan bijvoorbeeld via Google Drive, One Drive  of Dropbox.

Kansen

Wat viel nog meer op?

• Weinig locaties versturen een nieuwsbrief en als ze het wel doen dan vaak via Word en e-mail. Met een e-mailprogramma als Mailpoet of Mailchimp kan dit sneller en handiger.
  • Voor het vormgeven van folders en flyers zijn ook handige programma’s, zoals Canva (we gaven daar al een workshop over, zie een handleiding van Canva). Word is daar niet ideaal voor. Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je eigen huisstijl en/of logo? We hebben een vormgever die je gratis kan helpen! Neem contact met ons op.
  • Narrowcasting – informatie over programma, activiteiten en verhuur op een groot TV scherm laten zien, biedt voordelen. Het is duur, maar je kan door sponsors te zoeken (bijvoorbeeld lokale ondernemers uit de buurt) ook een deel terugverdienen. Interesse? Vraag eens bij In de 3 Krone, Podium Oost of de Schalm.
  • Facebook is het belangrijkste social medium platform voor alle locaties.

Gezocht: vrijwilliger communicatie

Bijna alle locaties zijn op zoek naar een vrijwilliger die wil helpen met het onderhouden van de website, social media en/of de nieuwsbrief. Veel locaties zouden meer willen doen op het gebied van communicatie, maar omdat er geen vrijwilliger is die dit wil of kan doen, schiet het er vaak bij in.

Geen gezamenlijke helpdesk

We vroegen ook of er behoefte is aan een gezamenlijke digitale helpdesk. Om te helpen als iets vastloopt, niet werkt of je advies wil over het aanschaffen en installeren van apparaten. Veel locaties vinden het idee leuk, maar geven aan hier zelf geen behoefte aan te hebben. Vaak hebben ze iemand in hun netwerk die hen helpt of ze beschikken zelf over de benodigde kennis.

Masterworkshop digitalisering in het najaar

Op basis van deze inventarisatie organiseren we in het najaar een masterworkshop.

We denken aan:

• Opslag gegevens: belang van online opslaan en goed archiveren, mogelijkheden voor online programma’s
  • Nieuwsbrief: meerwaarde nieuwsbrief, tips voor versturen en hulpprogramma’s zoals mailchimp
  • Opmaak / vormgeving: vervolg van Canva workshop, hulp met ontwikkelen huisstijl
  • Website: haal meer uit je wordpress website: tips en praktische hulp (op basis van vragen)
  • (Social media: een korte sessie met ‘ quick wins’ om je bereik te vergroten)

Kom je ook? Binnenkort meer informatie via onze nieuwsbrief en website.