KENNISBANK

Waarom en hoe betrek je de buurt?

Als je een locatie voor en door de buurt wilt zijn, is het betrekken van de buurt een basisvoorwaarde. Kort door de bocht, zijn de bewoners in de buurt de mensen waar je het voor doet, ze geven je bestaansrecht. 

In gesprek

Het eerste geheim van de bakker voor een betrokken buurt is: leer elkaar kennen. Wanneer je als buurtlocatie de buren beter leert kennen, weet je beter wat hun behoeften zijn en waar zij enthousiast van worden. Daar kan je dan op inspelen. Dit kan je doen door buurtbewoners een vragenlijst te laten invullen, door ze persoonlijk te interviewen of ze uit te nodigen voor bijeenkomsten waarin ze bewoners beter leert kennen. Al doende leren zij jou en de locatie ook beter kennen.

Betrokkenheid opbouwen

Ook is betrokkenheid iets wat je in kleine stapjes kan opbouwen en laten groeien. Wat is de makkelijkste manier om iets bij te dragen voor buurtbewoners? Sommige mensen hebben een interesse dieze wellicht naar jouw buurtlocatie kunnen brengen. Wanneer je iemand kan aanbieden om iets voor zichzelf op jouw buurtlocatie te doen, is daarmee een zaadje gepland voor grotere betrokkenheid in de toekomst. Andere mensen hebben al veel hooi op hun vork om hun tijd in te zetten, maar wel een hart voor hun buurt: voor hen is donateurschap misschien een veilige eerste stap.

Zelf aan de slag: zichtbaarheid en promotie

Welke aanpak je ook kiest, als mensen je niet kennen en niet kunnen vinden is dat een groot aandachtspunt. Zorg dat je locatie aan de buitenkant herkenbaar is, en dat je ook online te vinden bent. En laat de hele wereld weten waar jullie mee bezig zijn! Of je nu promotie doet voor je buurtonderzoek, een bijeenkomst, donateurschap of iets heel anders, zo kan je het nieuws verspreiden:

  1. online via je eigen kanalen: de nieuwsbrief, de mail, Whatsapp, op de website en via sociale media;
  2. vraag vrijwilligers en bezoekers om de berichten online door te sturen en te delen in hun netwerk;
  3. deel berichten op buurtplatforms zoals Wijkconnect en NextDoor en via Facebookgroepen van de buurt;
  4. Schakel organisaties en sleutelfiguren in de wijk in om je bericht online te delen: de wijkkrant, het buurtteam.

Naast de online berichten wil je ook offline promotie doen. Met een flyer of poster laat je op je locatie weten waar jullie mee bezig zijn, en een QR-code kan helpen om mensen de weg te wijzen naar je website. Drukwerk kan je zo verspreiden:

  1. huis aan huis door de brievenbus;
  2. bij belangrijke organisaties en ondernemers, bijvoorbeeld bij de bibliotheek, in de wachtkamer van de huisarts, aan het prikbord van de supermarkt;
  3. en natuurlijk op je eigen locatie, op de bar, op het raam en op het uithangbord.

Uit het Dwarsverband

We hebben twee mooie voorbeelden ter inspiratie:

Buurthuis De Boeg

De Boeg ligt in de Schepenbuurt. De afgelopen jaren is de samenstelling van de buurt veranderd, er zijn veel jonge gezinnen bijgekomen. Zij hebben andere behoeftes dan de buurtbewoners die er al langer wonen of al langer betrokken zijn bij De Boeg.

Er is bij De Boeg veel energie en tijd gestoken om deze behoeftes en wensen op te halen in de buurt. Het resultaat is meer bezoekers uit de wijk, nieuwe activiteiten en nieuwe vrijwilligers.

    Hoe buurthuis De Boeg de buurt betrokken heeft
    Voorbeeld vragenlijst buurtonderzoek Buurthuis De Boeg
    Voorbeeld flyers, programma en aankondigingen De Boeg

    Speeltuin De Pan

    Na het vertrek van het toenmalige bestuur en de aankomende pensionering van de vaste beheerder had speeltuin de Pan behoefte aan een transformatie. Een actieve buurtbewoner heeft een enquête uitgezet en een buurtbijeenkomst gehouden om de buurt te betrekken bij de speeltuin. Daar zijn veel goede ideeën bedacht en uitgevoerd en is een nieuw bestuur uit ontstaan.

    Hoe speeltuin De Pan de buurt betrokken heeft
    Voorbeeld vragenlijst en resultaten speeltuin De Pan

    Meer uit het Dwarsverband

    Op zoek naar ondersteuning en uitwisseling? Doe hier navraag over bij ons. Ook kunnen deze kennisbankartikelen interessant zijn:

    Communicatie – maken en vormgeven promotiemateriaal

    Communicatie – verspreiden van promotiemateriaal

    Vrijwilligers en Personeel – Vrijwilligers – Vrijwilligers werven

    Of lees dit interview met Britt van de Nieuwe Jutter over hun project om jongeren te betrekken:

    Nieuwsartikel – Jongeren betrekken bij De Nieuwe Jutter (zomer 2023)

    Externe ondersteuning & verdieping

    Wist je dat je de sociaal makelaar van DOCK kan vragen om met je mee te denken hoe je de buurt meer kan betrekken? Deze kent de buurt goed en helpt je graag.

    Oranjefonds Kennisplatform – Hoe bereik je de juiste doelgroep

    Dorpshuizen.nl – Vraagbaak Doelgroepen

    Dorpshuizen.nl – Vraagbaak Tevredenheid gebruikers

    Dorpshuizen.nl – Vraagbaak Tevredenheid omgeving

    LSA Bewoners – Buurtbewoners verbinden

    LSA Bewoners – Jongeren betrekken

    Buurtonderzoek met vragenlijst

    Blijft deelname aan de activiteiten achter? Wil je weten of er animo is voor vrijwilligerswerk? Vraag het aan de buurtbewoners en de buurtondernemers! Een buurtonderzoek kun je inzetten als een behoeftepeiling. Het verspreiden van het buurtonderzoek zorgt er bovendien voor dat meer bewoners je leren kennen en vergroot daarmee de zichtbaarheid in de wijk.

    Zelf aan de slag: vragen bedenken

    Samen met je bestuur en vrijwilligers wil je het doel van het buurtonderzoek scherp krijgen, en alleen vragen bedenken die je echt vertellen wat je wilt weten. Welke informatie helpt jullie verder? Samen bedenken jullie:

      • het doel van het buurtonderzoek
      • maximaal 10 vragen, minder is beter
      • Enkele gesloten vragen: ja – nee vragen, of meerkeuzevragen
      • Enkele open vragen waarin mensen wat meer kunnen vertellen of een toelichting kunnen geven.

    Geef de mogelijkheid de vragenlijst anoniem in te vullen, maar sluit altijd af met de vraag: “wil je op de hoogte gehouden worden?” Met de optie om contactgegevens in te vullen.

    Test de vragenlijst vooraf! Een foutje is snel over het hoofd gezien. Laat iemand meelezen en testen.

    Tip: Gesloten vragen zijn makkelijk en snel in te vullen voor de buren, en makkelijk te analyseren voor jou. Maar open vragen geven je meer en betere informatie. Een mix is dus handig!

    Zelf aan de slag: de vragenlijst opstellen

    Bij de vragenlijst wil je altijd wat extra informatie geven:

    • een introductie van jouw locatie;
    • de aanleiding van het buurtonderzoek;
    • de deadline en instructies voor het invullen;
    • het vervolg.

    Organiseer je bijvoorbeeld een buurtbijeenkomst om de resultaten te bespreken? Pijl dan in je vragenlijst of er interesse is naar de buurtbijeenkomst en of je daarvoor een uitnodiging mag sturen.

    Je buurtonderzoek is een moment waarop heel veel mensen uit je buurt iets van jullie locatie meekrijgt, ook mensen die jullie buurthuis misschien nog niet kennen. Grijp deze kans om je buurtlocatie te presenteren! Maak een aansprekende vragenlijst en vermeld ook waar er meer informatie te vinden is (denk aan de website en sociale media).

    Tip: Stel een deadline voor het invullen van de vragenlijst en communiceer de einddatum duidelijk. Neem bijvoorbeeld een week of twee voor het invullen van de vragenlijst. Na een week stuur je nogmaals een herinnering. Een te lange invultijd zorgt ervoor dat mensen denken ‘dat doe ik later wel’ en het vervolgens vergeten. Met een te korte invultijd loop je het risico niet iedereen te bereiken. 

    Online of Offline?

    Je kan de vragenlijst online of offline afnemen. Als je dit online doet (bijvoorbeeld via SurveyMonkey of Google Forms) dan worden de inzendingen deels door het platform geanalyseerd. Het scheelt je veel werk. J

    Je kunt er ook voor kiezen om de vragenlijst op papier in te laten vullen, dat is voor sommige mensen toegankelijker. Je zult de antwoorden dan handmatig moeten invoeren.

    Een combinatie van online en offline afnemen werkt in veel gevallen het best. Bijvoorbeeld door een flyer te maken met een link en een QR code naar de online vragenlijst. Je kan dan ook een papieren versie van de vragenlijst aan de flyer nieten voor mensen die het toch liever offline invullen. Benoem dan wel duidelijk op de vragenlijst waar deze in te leveren, op jouw locatie bijvoorbeeld.

    Met de resultaten aan de slag

    Dan komt het belangrijkste onderdeel: met de resultaten aan de slag! Na de einddatum bekijk je alle antwoorden en analyseer je de resultaten. Maak een duidelijk overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Bespreek deze uitkomsten met het bestuur en vrijwilligers. Wat betekent dit voor jullie? Welke acties zijn nodig?

      De uitkomsten delen is een belangrijke stap die je niet mag overslaan. Deel de uitkomsten van de vragenlijst niet alleen met het bestuur en vrijwilligers, maar ook met de buurtbewoners. Bespreek wat er nodig is voor jouw locatie. Bijvoorbeeld tijdens een buurtbijeenkomst. Je nodigt alle bewoners uit die op de vragenlijst hebben ingevuld dat ze op de hoogte willen worden gehouden, plus natuurlijk iedereen die al betrokken was bij je buurtlocatie enandere geïnteresseerden. 

      Uit het Dwarsverband

      Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over dit onderwerp gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons. 

      Deze voorbeelden uit de vereniging zijn wellicht interessant:

      Voorbeeld vragenlijst buurtonderzoek Buurthuis De Boeg

      Voorbeeld vragenlijst en resultaten speeltuin De Pan

      Buurtbewoners interviewen

      Leg jij wel eens je oor te luisteren in de buurt? Je kan veel leren van gesprekjes in de supermarkt en rondom je buurtlocatie. Ook kan je actief op zoek gaan naar nieuwe perspectieven door buurtbewoners te interviewen. Deel de resultaten met je vrijwilligers en bestuur, en schrijf er mooie berichten over voor op social media.

      Mensen vinden om te interviewen

      Om mensen te vinden die zich willen laten interviewen kan je eerst aan je vaste bezoekers en vrijwilligers om advies vragen welke buurtbewoners te interviewen. Gebruik eventueel het sneeuwbal-principe: je vraagt de buurtbewoner wie je interviewt een volgende buurtbewoner aan te dragen, dat herhaal je en zo rolt de bal verder. Je kunt ook langs de deuren gaan, of bij de supermarkt gaan staan en voorbijgangers vragen of ze uit de wijk komen en of je ze een aantal vragen kunt stellen. Een oproep plaatsen op sociale media om buurtbewoners te interviewen is ook een mogelijkheid, zo kun je een oproep plaatsen. 

      Zelf aan de slag: vragen bedenken

      Net als bij een vragenlijst, wil je samen met je bestuur en vrijwilligers het doel van het buurtonderzoek scherp krijgen, en alleen vragen bedenken die je echt vertellen wat je wilt weten. Welke informatie helpt jullie verder? Samen bedenken jullie:

        • het doel van het buurtonderzoek
        • maximaal 10 vragen, minder is beter
        • Beginnen met brede vragen
        • Meer specifieke vragen of gesloten vragen bewaren tt het einde.

      Geef de interviewee mogelijkheid anoniem te blijven, maar biedt altijd aan om diegene jouw aantekeningen te laten tegenlezen en diegene op de hoogte te houden. Stel open vragen en luister vooral.

      Vragenlijst of interview?

      Met een vragenlijst bereik je meer mensen, met een interview kan je verder doorvragen en meer leren van één persoon. Je kan de twee methodes ook prima allebei inzetten.

      Uit het Dwarsverband

      Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over dit onderwerp gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons. 

      Externe ondersteuning & verdieping

      Lees meer en laat je helpen door een van de volgende hulpbronnen.  

      Hoplr.com – De Buurtscan: een buurtanalyse in dialoog met bewoners

      Buurtbijeenkomst

      Naast een onderzoek middels een vragenlijst, kun je ook een live bijeenkomst organiseren waar je buurtbewoners en buurtondernemers vraagt naar hun behoeftes en laat meedenken. 

      Een bijeenkomst bijwonen is best een tijdsinvestering. Dit is dus geen makkelijke of logische eerste stap voor mensen die nog helemaal niet betrokken zijn en misschien pas net van je buurtlocatie hebben gehoord. Toch kan het lonen om ook die mensen uit te nodigen: ook als ze niet komen, hebben ze gevoeld dat ze welkom zijn en hun mening op prijsword gesteld. Daarmee plant je een zaadje voortoekomstige betrokkenheid.

      Ook is het een hele goede manier om de betrokkenheid te belonen en vergroten van mensen die al geïnteresseerd zijn en bijvoorbeeld hebben meegedaan met jullie buurtonderzoek, of die al eens eerder een ruimte hebben gehuurd. Deze mensen zijn sneller bereid om te komen en voelen zich ook gezien door de uitnodiging.

      Opbouw van een bijeenkomst

      Een veelgebruikte methode voor een buurtbijeenkomst is na het plenair delen van informatie, opsplitsen in tafelgroepen en met elke groep een thema bespreken (thematafels). Als je bijvoorbeeld een bijeenkomst organiseerd naar aanleiding van jullie buurtonderzoek, kan je aan de start de uitkomsten presenteren,en vervolgens opsplitsen in groepjes die het respectievelijk kunnen hebben over bijvoorbeeld: vrijwilligers, beheer, bestuur, etc. 

      Uit het Dwarsverband

      Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of je aan kan sluiten bij een bijeenkomst op onze agenda, of doe navraag bij ons. 

      Externe ondersteuning & verdieping

      Lees meer en laat je helpen door de volgende hulpbronnen.  

      Dorpshuizen.nl – stappenplan evenementen

      Word Vriend Campagne

      Zoek je naar een manier om het draagvlak te vergroten onder buurtbewoners die niet zo snel binnenstappen, maar je mogelijk wel een warm hart toedragen? Denk eens aan het oprichten van een Vrienden Van Stichting. Op deze manier vergroot je niet alleen het draagvlak in de wijk, maar haal je ook extra geld op.

      Je bereikt hiermee een grote groep bewoners die niet perse gebruik maakt van jouw locatie, maar het wel willen steunen. Zij vertellen er ook weer over tegen andere buurtbewoners.

      Uit het Dwarsverband

      We hebben een mooi voorbeeld van onze leden ter inspiratie:

      Podium Oost

      Sociaal cultureel ontmoetingscentrum Podium Oost doet dit al een aantal jaar met succes. Door lid te worden van ‘Vrienden van Podium Oost’ kun je het initiatief financieel steunen met een jaarlijkse bijdrage.

      Om deze campagne goed in de buurt uit te zetten heeft Podium Oost steun gezocht van bekende Nederlanders uit de wijk en deze namen meegenomen in de uiting van de campagne naar buiten. Om de ‘Vrienden’ te bedanken organiseert Podium Oost een keer per jaar een exclusieve bijeenkomst.

      Flyer Vrienden Van Podium Oost
      Voorbeeld flyers en campagnemateriaal Podium Oost

      Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Kijk eens of er nog een bijeenkomst over dit onderwerp gepland staat op onze agenda, of doe hier navraag over bij ons. Daarnaast kan het volgende kennisbankartikel interessant zijn:

      Financiën – Crowdfunding

      Externe ondersteuning & verdieping

      Lees meer en laat je helpen door de volgende hulpbronnen.  

      Dorpshuizen.nl – Vraagbaak vrienden Van Stichting

      Oranjefonds Kennisplatform – Hoe bereik je de juiste doelgroep