KENNISBANK

Tarieven verhuur

Als initiatief in zelfbeheer mag je zelf bepalen wat voor tarief je voor de ruimte(s) vraagt als je deze wilt verhuren.

Hieronder staan aantal punten die je als lijdraad kunt gebruiken als je de hoogte van de tarieven bepaalt.

Tarieven vastleggen: verhuurbeleid

Om discussie te voorkomen raden we aan om duidelijke afspraken te maken over tarieven. Het is belangrijk dat deze afspraken ook terug te vinden zijn op de website. Ook kan je ze vastleggen in een verhuurbeleid, samen met andere belangrijke kadeer zoals het doel van de verhuur. 

Opbouw huurpijs

Hoe het tarief is opgebouwd hangt af van het werk de dienstverlening die er bij komt kijken. Het tarief kan bijvoorbeeld naast kale huur en administratiekosten ook schoonmaakksten omvatten.  Vaak vragen leden aan hun huurders de ruimte op te leveren zoals deze is aangetroffen, om de huur laag te houden. De huurder maakt dan na afloop zelf de ruimte schoon. Maak je ruimtes daarentegen zelf schoon met hulp van vrijwilligers of een externe partij, dan is dat wel een pluspunt voor de huurder en kan je de huur hoger maken.

Vergelijking andere locaties

Ken je markt: hoeveel vragen vergelijkbare buurtlocaties? Bekijk eens de websites van andere Dwarsverband-leden voor hun tarieven, en ook die van buurtcentra van de gemeente (beheerd door DOCK). Veel buurtlocaties hanteren een goedkoper tarief voor bijvoorbeeld maatschappelijke initiatieven.

Welke prijsniveau’s hanteert de gemeente? De gemeente hanteert zelfs drie prijsniveaus: voor sommige doeleinden bieden ze ruimtes gratis aan (0%-tarief) of voor weing geld (35%-tarief), wat natuurlijk een groot verschil is met het gebruikelijke 100%-tarief.

Tip: Sommige leden hanteren een ‘instaptarief’ met iemand die een nieuwe activiteit wil opzetten. Wordt het een succes? Dan gaat de huurder na een aantal keer meer betalen. Lukt het niet om genoeg deelnemers te vinden? Dan stopt de activiteit weer. Zo kan je een nieuwe huurder helpen om de sprong te wagen en heb jij er mogelijk een vaste huurder bij.

Vaste verhuur

je kan ervoor kiezen een ruimte permanent te verhuren. Het voordeel van een vaste huurder is dat je zeker bent van inkomsten, terwijl het ook een boel werk scheelt qua promotie, planning, en administratie. Aan de andere kant ben je deze ruimte permanent ‘kwijt’. Een ruimte die je zodoende niet kunt inzetten voor andere activiteiten voor de buurt.

Zaalverhuur

Verhuur je een ruimte per uur of per dagdeel? Dit is losse verhuur, ookwel zaalverhuur. Denk goed na over de dagindeling en logische tijdsblokken, zodat je de ruimte aan meerdere partijen kunt verhuren of voor andere activiteiten kunt inzetten – met ertussen genoeg tijd dat de ruimte echt leeg en klaar is voor de volgende groep. Een handmatige panning moet heel goed beheert worden. Een boekingsysteem kan uitkomst bieden maar kost geld.

Kan ik zowel een uur- als een dag(deel)tarief hanteren? Dat kan zeker. Vaak geven leden een half uur korting wanneer een partij voor een dag(deel) huurt.

Tip: in de vakantieperiodes en bepaalde dagdelen kan er minder vraag zijn. Wellicht kan een ‘daluren tarief’ jouw ruimtes aantrekkelijker maken in de rustigere momenten. 

Uit het Dwarsverband

Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Doe hier navraag over bij ons. 

Buurthuis In De 3 Krone implementeerde het boekingssysteem van SuperSaas, in dit artikel lees je er meer over:

Nieuws – Zalen verhuren, wat een gedoe!

Verhuurcontract

De afspraken met een bepaalde huurder leg je vast in een huurcontract. Deze wordt door beide partijen ondertekend en bestaat uit een opsomming van regels, rechten en plichten.

Belangrijk is dat het helder staat opgeschreven, om misverstanden te voorkomen. Gebruik hiervoor vooral de voorbeelden uit het Dwarsverband en uit het netwerk, en win eventueel advies in. Wanneer je het verhuurcontract aan je huurder overhandigd, geef dan als bijlage ook andere vastgelegde afspraken mee zoals de huisregels, en de algemene verhuurvoorwaarden en een sleutelcontract..

Huisregels

Praktische zaken kan je vastleggen in de huisregels. Denk hierbij aan simpele afspraken over contactpersonen, sleutels en  instructies voor de schoonmaak.

Tip: overhandig een kopie van de huisregels samen met het huurcontract, en hang zeduidelijk zichtbaar op in je locatie.

Externe ondersteuning & verdieping

Kijk ook eens naar:  

LSA Bewoners- Voorbeeld huisregels

Algemene verhuurvoorwaarden

In de algemene huurvoorwaarden (som ook wel  ‘gebruikersvoorwaarden’ genoemd) vinden huurders de vaste regels terug. Bijvoorbeeld hoe lang van te voren een afspraak mag worden geannuleerd en wanneer iemand recht heeft om geld terug te krijgen.

Let op: Algemene verhuurvoorwaarden zijn alleen geldig als ze openbaar toegankelijk zijn en de persoon met wie je een contract sluit vooraf of tijdens het sluiten van het contract ermee akkoord is gegaan. Zet de algemene verhuurvoorwaarden dus op je website. Verwijs ernaar in het verhuurcontract en stuur de voorwaarden mee als bijlage.

Sleutelplan en -contract

Het is niet altijd haalbaar om een beheerder de deur open te laten doen en weer af te laten sluiten. Vaak is de huurder zelf verantwoordelijk gesteld en heeft daarom een sleutel in bezit.

Wanneer huurders een eigen sleutel hebben of een bepaalde verantwoordelijkheid krijgen, zorg dan dat er duidelijke afspraken zijn vastgelegd:

  • in een sleutelbeleid of -plan;
  • in het verhuurcontract.

Laat de huurder ook tekenen voor ontvangst van de sleutel, hiervoor gebruik je een sleutelcontract.

Uit het Dwarsverband

Op zoek naar uitwisseling of ondersteuning? Doe hier navraag over bij ons. Of bekijk dit voorbeeld van een van onze leden:

Podium Oost – Sleutelcontract

Huurders vinden

Op zoek naar huurders voor je locatie? Zorg dat je aanbod aantrekkelijk en duidelijk is terug te vinden en communiceer naar je doelgroep. 

Wat duidelijk vindbaar moet zijnvoor potentiële huurders, is welke zalen ze kunnen huren en wat de kosten zijn. Zet dit bijvoorbeeld op je website, socials en/of in een flyer. Foto’s toevoegen helpt!

Zelf aan de slag: huurders werven

Wanneer je aanbod duidelijk te vinden is kan je gaan werven. Begin met je eigen achteban: hang een poster op of leg een flyer neer in je eigen buurthuis, en plaats berichten op Facebook en andere sociale media.

Je kan je netten breder uitwerpen door je aan te melden bij het Makelpunt, dit is een verzamelpunt voor mensen die ruimtes zoeken en aanbieden in Utrecht.

Kijk ook eens naar buurtnetwerken waarin je een bericht kan zetten: deel de mogelijkheden in Facebookgroepen van de buurt en/of een buurtkrantje.

Uit het Dwarsverband

De volgende kennisbankartikelen kunnen inspiratie bieden:

Communicatie – Maken en vormgeven van promotiemateriaal

Communicatie – Verspreiden van promotiemateriaal

Externe ondersteuning & verdieping

Kijk ook eens naar:

Makelpunt Utrecht