KENNISBANK

kennisbankmenu

Verhuur

Verhuur je een deel van de locatie tijdelijk of permanent? In dit artikel vind je meer informatie hierover, zoals voorbeelden van tarieven, huisregels, verhuur- en sleutelcontracten.

Ga direct naar:

Tarieven verhuur

Als initiatief in zelfbeheer mag je zelf bepalen wat voor tarief je voor de ruimte(s) vraagt als je deze wilt verhuren. Om discussie te voorkomen raden we aan om duidelijke afspraken te maken over tarieven. Het is belangrijk dat deze afspraken ook terug te vinden zijn op de website.

Tip: op deze pagina van LSA Bewoners over verhuur, kan je onder andere meer informatie over tarieven vinden.

Hieronder staan aantal punten die je als lijdraad kunt gebruiken als je de hoogte van de tarieven bepaalt.

Tarieven vergelijkbare initiatieven:
Kijk eens naar de tarieven van buurtcentra in medebeheer, verhuurd door de gemeente (en beheerd door DOCK). Tarieven van andere buurtcentra in zelfbeheer kun je vaak op hun website terugvinden (zie leden). Je kunt leden ook bellen of mailen voor tips.

Maatschappelijk of commercieel tarief (0% -35%-100%)
Afhankelijk van de activiteit hanteren buurtcentra in medebeheer 0% (niks dus), 35% of 100% van het tarief. Hoe dat precies zit, lees je in de toelichting op de huurprijzen van de gemeente Utrecht. Voor veel leden is het financieel niet haalbaar om ruimtes gratis beschikbaar te stellen. Wel zien we bij leden vaak lagere tarieven voor maatschappelijke organisaties.

Per uur of per dagdeel
Verhuur je per uur of per dagdeel? Of kies je voor een combinatie van deze twee, dat kan natuurlijk ook. Vaak geven leden een half uur korting wanneer een partij voor een dagdeel huurt. Denk goed na over de dagindeling en logische tijdsblokken, zodat je de ruimte aan meerdere partijen kunt verhuren of voor andere activiteiten kunt inzetten.

Permanente of losse verhuur
Je kunt ervoor kiezen om een deel van de ruimte permanent te verhuren. Het voordeel is dat je zo zeker bent van inkomsten en daarbij scheelt het een boel werk qua organisatie, facturering, etc.

Aan de andere kant ben je deze ruimte permanent ‘kwijt’. Een ruimte die je zodoende niet kunt inzetten voor andere activiteiten voor de buurt. Denk hier van te voren goed over na en kies een partij die bij het buurthuis past.

Daluren en vakantietijd
Merk je dat de ruimte tijdens bepaalde tijdsblokken lastiger te verhuren is? Bijvoorbeeld in de ochtenden? Deze impopulaire tijden noemen we de daluren. Je kunt overwegen om de ruimte tijdens ‘daluren’ voor een goedkoper tarief aan te bieden. Zo kun je het aantrekkelijk maken om ook op de rustige momenten ruimte te verhuren en zodoende inkomsten te genereren. Hetzelfde kun je overwegen voor de vakantietijd.

Instaptarief
Hoe maak je het huren van een ruimte aantrekkelijk voor potentiële nieuwe huurders? Sommige leden hanteren een ‘instaptarief’ met iemand die een nieuwe activiteit wil opzetten. Wordt het een succes? Dan gaat de huurder na een aantal keer meer betalen. Lukt het niet om genoeg deelnemers te vinden? Dan stopt de activiteit weer. Zo kan je een nieuwe huurder helpen om de sprong te wagen en heb jij er mogelijk een vaste huurder bij.

Schoonmaak
Is het tarief inclusief of exclusief schoonmaak? Vaak vragen leden aan hun huurders de ruimte op te leveren zoals deze is aangetroffen. De huurder maakt dan na afloop zelf de ruimte schoon. Zodoende kun je een lagere huur vragen dan wanneer je zelf schoonmaakt. Met hulp van vrijwilligers of een externe partij kun je ook overwegen de ruimte zelf schoon te maken. Het is een pluspunt voor huurders en je kunt de huur hoger maken.

beheer en exploitatie-vergunningen

Verhuurcontract en algemene voorwaarden

Verhuurcontract
Het is verstandig om de afspraken over het verhuren van je ruimtes vast te leggen in een helder contract. Een contract wordt door beide partijen ondertekend en bestaat uit een opsomming van regels, rechten en plichten. Gelukkig zijn er goede voorbeelden en hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Tip: bekijk het voorbeeld verhuurcontract van LSA bewoners /Dorpshuizen.nl.

Bekijk hieronder een aantal voorbeelden van verhuurcontracten van onze leden:

De Roef verhuurcontract eenmalig
De Roef verhuurcontract langdurig
Podium Oost verhuurcontract
De Sjuut verhuurcontract langdurig
In de 3 Krone gebruikersovereenkomst

Algemene verhuurvoorwaarden
Naast het contract is het aan te raden om algemene verhuurvoorwaarden op te stellen. Dit zijn als het ware de ‘regels’ bij de verhuur. Bijvoorbeeld hoe lang van te voren een afspraak mag worden geannuleerd en wanneer iemand recht heeft om geld terug te krijgen. Het is niet verplicht dit op te stellen, maar kan wel een boel gedoe achteraf schelen.

Algemene verhuurvoorwaarden gelden alleen als ze openbaar toegankelijk zijn en de persoon met wie je een contract sluit vooraf of tijdens het sluiten van het contract ermee akkoord is gegaan. Zet de algemene verhuurvoorwaarden dus op je website. Verwijs ernaar in het verhuurcontract en stuur de voorwaarden mee als bijlage.

Bekijk hieronder een aantal voorbeelden van algemene verhuurvoorwaarden samengesteld door leden:

Podium Oost algemene verhuurvoorwaarden
De Roef algemene verhuurvoorwaarden
In de 3 Krone verhuurvoorwaarden

Huisregels

Naast een verhuurcontract kun je de praktische zaken betreft de verhuur vastleggen in de huisregels. Deze kan je samen met het huurcontract overhandigen en duidelijk zichtbaar in je locatie ophangen.

Tip: bekijk de voorbeeld huisregels van LSA bewoners.

Sleutelplan en sleutelcontract

Het is niet altijd haalbaar om een beheerder de deur open te laten doen en weer af te laten sluiten. Vaak is de huurder zelf verantwoordelijk gesteld en heeft daarom een sleutel in bezit. Het is belangrijk dat je duidelijk vastlegt aan wie je een sleutel uitleent en onder welke afspraken.

Tip: lees alles over een sleutelplan in dit artikel van Dorpshuizen.nl.

Bekijk hieronder voorbeelden van een sleutelcontract:

Dorpshuizen,nl voorbeeld sleutelovereenkomst
Podium Oost sleutelcontract

sleutel-contract

Huurders gezocht

Op zoek naar huurders voor je locatie? Zorg dat je aanbod aantrekkelijk en duidelijk is terug te vinden en communiceer naar je doelgroep. Hoe je dat doet lees je in onze kennisbank onder communicatie.

Ga direct naar:

Tips om nieuwe huurders te vinden:

• Zorg dat potentiële huurder kunnen vinden welke zalen ze kunnen huren en wat de kosten zijn. Bijvoorbeeld op je website, socials en/of in een flyer. Foto’s toevoegen helpt!
  • Hang een poster op bij je locatie.
  • Meld je aan bij het Makelpunt. Een verzamelpunt voor mensen die ruimtes zoeken en aanbieden in Utrecht.
  • Deel de mogelijkheden op je eigen social media kanalen (zoals Facebook).
  • Deel de mogelijkheden in Facebookgroepen van de buurt en/of een buurtkrantje.