KENNISBANK

Gebouw

Van huurcontracten tot toegankelijkheid, van het verbouwen van je gebouw tot verduurzamen. In dit artikel lees je alles wat met het gebouw te maken heeft. Ga direct naar:

Maatschappelijk vastgoed

Met welke verhuurder of pandeigenaar heb jij te maken? Huur je het buurthuis van de gemeente (Utrechtse Vastgoed Organisatie- UVO), van een woningbouwcorporatie of een particuliere verhuurder? Of is het pand in eigendom?

De huur van de locatie is een grote kostenpost voor initiatieven in zelfbeheer. Vaak wordt de marktconforme huur gehanteerd, ook door de afdeling Vastgoed van de gemeente. De hoge lasten worden vervolgens ten dele gecompenseerd door subsidie van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. Dezelfde gemeente die huur vraagt, maar een andere afdeling. Het LSA bewoners lanceerde een mooie campagne om dit ‘broekzak-vestzak’ dilemma aan de kaak te stellen: ‘Buurthuis te koop – geen marktwaarde maar meerwaarde’.

Accommodatiebeleid gemeente
Het gemeentelijke accommodatiebeleid kun je teruglezen in de notitie: ‘Maatschappelijk initiatief onder dak’.

Lees ook het artikel van LSA bewoners over gemeentelijk accommodatiebeleid.

Huurcontract met verhuurder
Wat doe je als je een nieuw huurcontract met je verhuurder moet afsluiten? De eigenaar heeft een stapje voor als het gaat om de kennis van zaken. Laat je goed informeren en benader andere leden om te leren van hun ervaringen. Vergelijk bijvoorbeeld de demarcatielijst (een lijst met afspraken wie voor welke onderhoudszaken verantwoordelijk is – de huurder of verhuurder) met andere leden.

Heb je een (concept) huurcontract en wil je dat iemand met kennis van zaken met je meekijkt? Vanuit de KNHM (Koninklijke Nederlandse Heidemaatschappij – een netwerk van vrijwillige adviseurs) ligt er het aanbod dat een jurist kosteloos meekijkt en advies geeft. Benader ons, dan maken wij de koppeling.

Toegankelijkheid

Het buurthuis is er voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Kijk eens kritisch naar je locatie, is het toegankelijk voor iedereen? Kun je wat verbeteren? Je kunt hierbij denken aan het bevorderen van digitale toegankelijkheid, sociale toegankelijkheid of fysieke toegankelijkheid. Bijvoorbeeld je website aanpassen, zodat deze goed leesbaar is, ook voor mensen met slecht zicht. Of de fysieke drempels weghalen zodat iemand in een rolstoel ook gemakkelijk binnenkomt.

Heb je een idee om jouw buurthuis toegankelijker te maken voor mensen met een beperking? Dan kan je daar subsidie voor aanvragen bij de gemeente Utrecht via deze regeling.

Lees meer in dit artikel van LSA bewoners over toegankelijkheid.

Verbouw/nieuwbouw

Deze informatie volgt nog.

Verduurzamen

Tip: lees alles over het verduurzamen van je gebouw en mogelijke manieren om dit te financieren in dit artikel van LSA bewoners over duurzaamheid.

Ben je, na het lezen van het bovenstaande artikel, geïnspireerd geraakt om jouw locatie ook te verduurzamen? Als je een locatie van de gemeente huurt, ga dan eerst in gesprek met je accounthouder over de mogelijkheden. De gemeente Utrecht wil uiteindelijk al hun panden verduurzamen. Als je aangeeft dit belangrijk te vinden en zelf ook mee wilt financieren (of daar financiering voor vinden) belandt jouw locatie mogelijk bovenaan de stapel.

Hulp van de provincie Utrecht
Is het gebouw in eigendom? Dan kan je gratis hulp krijgen van de provincie Utrecht via het ‘Ontzorgingsprogramma verduurzaming maatschappelijk vastgoed’. De provincie stelt iemand beschikbaar om je te helpen als je het gebouw wilt verduurzamen: van de CV ketel vervangen tot dubbelglas, van zonnepanelen tot een totale verbouwing. Je krijgt advies, hulp met technische rapportage, zaken doorrekenen, aanvragen schrijven, zoeken naar financiën, etc. Deze ondersteuning is specifiek gericht op eigenaren van klein maatschappelijk vastgoed. Dit programma loopt tot eind 2023. Neem voor meer informatie contact op met Leon Sekender.