Tijdens de laatste bijeenkomst van Dwarsverband op 9 april hebben we tips, vragen en ervaringen met elkaar gedeeld aan ‘thematafels’. C.O.V. Zuilen heeft haar locatie voor ons beschikbaar gesteld en heerlijk eten voor ons gemaakt. Dank daarvoor! We hadden deze keer een eregast: wethouder Maarten van Ooijen. De wethouder wilde graag kennismaken met de leden van Dwarsverband en wanneer kan dat beter dan tijdens een van onze bijeenkomsten? Voordat we aan de slag gingen aan de thematafels nam de wethouder nog even het woord.

Maarten van Ooijen vertelt dat hij het ontzettend leuk en bijzonder vindt om bij onze bijeenkomst aanwezig te zijn en dan ook nog eens op deze bijzondere locatie.

C.O.V. (Culturele OntspanningsVereniging) Zuilen bestaat al bijna 75 jaar, maar de wethouder is er zelf nog nooit geweest. Wat dat betreft een mooie primeur!

Ook geeft Maarten aan groot voorstander te zijn van initiatieven als C.O.V. Zuilen en de andere leden, plekken waarbij burgers zelf de handen uit de mouwen steken.

De wethouder ziet een aantal uitdagingen die er liggen binnen zelfbeheer. Bijvoorbeeld het vinden en vasthouden van vrijwilligers om de boel draaiende te houden. Of de financiële situatie van zelfbeheer initiatieven. Dit blijft puzzelen. Er wordt bij de financiële situatie veel naar de gemeente gekeken. Maarten van Ooijen geeft aan eerlijk hierover te willen zijn, dit zal altijd stoeien blijven. Er zijn namelijk veel meer aanvragen dan wat goedgekeurd kan worden. Bijna twee keer zoveel. Dat we vanavond aansluitend met elkaar gaan eten vindt hij heel goed. Blijf dit vooral doen, geeft hij ons nog mee. Want samen eten verbindt!

Hans Elsendoorn, voorzitter van Dwarsverband, deelt de laatste stand van zaken. Hij geeft een warm welkom aan De BuurtWerkKamers, die recentelijk lid van ons zijn geworden. Ook stelt hij Bruno van Veen (nogmaals) voor, de secretaris van Dwarsverband. Vorige bijeenkomst hadden we het over het evaluatieonderzoek naar de buurthuizen in mede – en zelfbeheer. Na de bijeenkomst is alle input verzameld en is de klankbordgroep nog bij elkaar gekomen om de input te bespreken. Vervolgens is er een stuk geschreven met aanbevelingen die we naar de gemeente hebben gestuurd namens Dwarsverband (Wil je dat nog eens teruglezen? Zie thema Onderzoek op onze website). Op dit moment is de gemeente in gesprek met diverse onderzoekspartijen. Een van deze partijen gaat het onderzoek uitvoeren. We houden jullie op de hoogte van de vorderingen. Voor Sarah is dit de laatste bijeenkomst voor haar zwangerschapsverlof. Ze wordt vervangen door Joeri van de Riet. Vanaf september is Sarah weer terug.

Vervolgens verdelen we ons over de verschillende thematafels en delen tips, ervaringen en vragen uit. De terugkoppeling hiervan kan je lezen in de verschillende thema’s op onze website. Je vindt de thema’s door op onze homepage naar beneden te scrollen of in het menu rechtsboven op ‘ thema’s’ te klikken.